Niezwykła moc zwykłych przypraw

HomeRóżności

Niezwykła moc zwykłych przypraw

Zima na przednówku [PR]
Podstawy treningu kolarza czyli kolarski sezon zaczyna się w grudniu
Kozłek lekarski – ziołowy sposób na migrenę i bezsenność
Regeneracja – ważna rzecz!
PIĆ! – co, kiedy i w ogóle po co?

Dziś o naturalnych przyprawach, które warto wykorzystać w codziennym jadłospisie sportowca.

Przyprawy to potoczna nazwa dla dodatków aromatycznych polepszających smak i zapach produktów spożywczych. Występują w nich głównie olejki eteryczne, które sprawiają, że pokarm staje się smaczny oraz witaminy, mikroelementy i substancje o właściwościach pobudzających ośrodkowy układ nerwowy. Mają one również właściwości trawienno-lecznicze, zatem odtruwają nam organizm.

Pamiętajmy, aby stosować (jak wszystko co jemy) je z umiarem, gdyż przedawkowanie może drażnić nerki, wątrobę czy błonę śluzową przewodu pokarmowego.

Dzięki przyprawom nasze jedzenie staje się mniej monotonne, a zarazem pobudzane są funkcje trawienne przewodu pokarmowego, co wzmaga wydzielanie soków trawiennych. Niekiedy nawet sam widok czy zapach wystarczy.

Przyprawy miały już swoje zastosowanie w czasach starożytnych. W Egipcie podczas budowania piramidy czosnek miał strzec budowniczych przed chorobami. Arabowie stosują przyprawy chroniące przed pragnieniem na pustyni.

Istnieje przekonanie, że przyprawy “ostre” szkodzą. Pogląd ten jest błędny. Gdyby np. pieprz – przyprawa ostra był szkodliwy, to Turcy umieraliby tuż po spożyciu posiłku, gdyż ich potrawy są wybitnie pieprzne. Często pieprzu używa się właśnie przy problemach z żołądkiem. Łączy się go m.in. z węglem leczniczym. Kapustę, grochówkę czy potrawy ciężkostrawne najlepiej łączyć z kminkiem, majerankiem, pieprzem, jałowcem czy kolendrą, aby były lepiej trawione.

Świetnym lekarstwem, kiedy mamy problemy trawienne jest zażycie pół łyżeczki jednej z następujących przypraw: kminku, majeranku, pieprzu czarnego, pieprzu ziołowego, cząbru, estragonu, gorczycy białej, kolendry, kopru, rozmarynu, szałwii, tymianku, aby problemy ustąpiły.

Poniżej wymienię Wam przyprawy, które warto wprowadzić do swojej diety.

  • Bazylia – wzmacnia i pobudza żołądek, zapobiega fermentacji pokarmów i wzdęciom. Działa rozkurczowo, moczopędnie i mlekopędnie, wzmacnia serce i układ nerwowy. Najlepiej stosować ją jako pojedynczą przyprawę.
  • Czosnek – dostarcza nam witamin: B1, B2, K, PP i C. Obniża ciśnienie krwi i jest silnie bakteriobójczy, silny antybiotyk. Dodaje się go również do baraniny, aby potrawa nie straciła wartości odżywczych.
  • Cynamon – działa antyseptycznie (odkażająco, zapobiega gniciu), odmładzająco.
  • Czumbryca – ułatwia trawienie białek.
  • Dzika róża – dostarcza nam witamin: B1, B2, K i PP, a przede wszystkim witaminy C. Działa moczopędnie, żółciopędnie i kojąco. Wino z dzikiej róży jest najlepszym napojem alkoholowym, rozgrzewającym przy najsilniejszych przeziębieniach.
  • Estragon – zawiera bardzo dużo witaminy A i C. Jest przyprawą wzmacniającą żołądek. Napar stosuje się przy stanach nieżytowych dróg trawiennych. Jest idealny do zup i sosów.
  • Goździki – działają odmładzająco, antyseptycznie, uspokajająco i rozgrzewająco.
  • Gałka muszkatołowa – ułatwia trawienie tłuszczów, wzmacnia żołądek.
  • Jarzębina – zawiera sole mineralne oraz witaminy A i C. Idealna dla osób cierpiących na hemoroidy czy stany zapalne przewodu pokarmowego.
  • Jałowiec – znakomita przyprawa m.in. do kapusty, poprawia jej strawienie. Idealna dla osób cierpiących na brzydki oddech czy zgagę.
  • Imbir – działa odmładzająco, wzmacnia apetyt.
  • Kminek – likwiduje wzdęcia, zgagę, działa pobudzająco na serce i wzmacnia układ nerwowy.
  • Kolendra – środek przeciwskurczowy, odżywczy i konserwujący do mięs, wędlin i śledzi w occie.
  • Koper – pobudza czynności żołądka. Ma działanie wykrztuśne i moczopędne. Zawiera witaminy A, D, E, K, B1, B2, H, B7, PP oraz bardzo dużo witaminy C. Dodaje się go do ogórków świeżych lub kwaszonych.
  • Kurkuma – środek przyspieszający gojenie się ran oraz kojący niestrawność żołądka. Działa przeciwwirusowo, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicznie.
  • Majeranek – wspomaga trawienie, działa przeciwskurczowo, przeciwzapalnie, rozgrzewająco, likwiduje wzdęcia. Stosujemy go do sosów, grochówek, mięs duszonych i pieczonych. Dodajemy go zawsze na koniec gotowania.
  • Pieprz – wspomaga trawienie.
  • Rozmaryn – działa moczopędnie, żółciopędnie i pobudza trawienie. Poprawia pracę serca. Idealny do tłustych ryb i mięs.
  • Szałwia – działa trawiennie, wzmacniająco, przeciwcukrzycowo, bakteriobójczo i przeciwzapalnie. Dodajemy ją do dziczyzny, drobiu, ryb, zup fasolowych.
  • Tymianek – pobudza działanie żołądka, serca i nerek. Działa przeciwskurczowo.
  • Ziele angielskie – wzmacnia żołądek.

Przedstawiłam Wam w kilku zdaniach opis każdej przyprawy, którą warto zastosować w swojej codziennej diecie. Mam nadzieję, że ta wiedza będzie przydatna i pomoże zadbać o zdrowie, wykorzystując tę niezwykłą moc zwykłych przypraw.

COMMENTS

DISQUS: 0