10 przypraw ułatwiających trawienie

HomeDieta i żywienie

10 przypraw ułatwiających trawienie

Nikomu nie trzeba powtarzać jak ważna w życiu kolarza jest dieta, a co za tym idzie także, a może przede wszystkim prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Ile to razy problemy żołądkowe eliminowały zawodników z rywalizacji.

Jak przeczytacie poniżej dobrze przyprawione jedzenie to nie tylko wyrazisty (lepszy?) smak, ale też odpowiednie wsparcie dla naszego żołądka czy jelit.

Mięta

Jej zbawienny wpływ na nasz układ trawienny jest powszechnie znany. Wzmaga wydzielanie soku żołądkowego, pobudza wydzielanie żółci i reguluje pracę żołądka.

Działa rozkurczowo i wiatropędnie. Ziele to także odświeża oddech, a jego zapach nas orzeźwia. Można nią przyprawiać zupy jarzynowe, potrawy z ryb, z sera oraz dodawać do kapusty, grochu, porów i wszelkich zapiekanek. Niezastąpiona także w deserach, ciastach, napojach, ponczach i owocowych sałatkach.

Kminek

Chyba najbardziej znana przyprawa ułatwiająca trawienie. Kminek reguluje procesy fermentacyjne w jelitach. Zwiększa wydzielanie żółci i soków żołądkowych, łagodzi wzdęcia, a także zgagę. Powinny się do niego przekonać osoby z wrzodami żołądka i dwunastnicy. Używać go można głównie do dań z kapusty, grochu, tłustych, smażonych i pieczonych mięs, ryb, jak również do słonych wypieków.

Szałwia

To kolejne zioło, dzięki któremu łatwiej strawimy tłuszcz zawarty w pokarmach. Szałwia pobudza wydzielanie soku żołądkowego i reguluje perystaltykę jelit. Podkreśla smak mięs, zup, sosów i serów, nadaje się do potraw z roślin strączkowych, pomidorów i jaj. Przyprawia się nią także likiery.

Tymianek

Prawdziwy przyspieszacz procesów trawiennych. Tymianek nie tylko pobudzi żołądek do pracy, ale także zapobiegnie jego ewentualnym bólom. Dzięki właściwościom bakteriobójczym, oczyszczającym i poprawiającym krążenie dobrze wpływa na nerki i serce. Najlepiej sprawdzi się w zupach, sosach, potrawach warzywnych z marchwi, pomidorów czy roślin strączkowych, ale równie ciekawie komponuje się także z rybami. Dodaje się go także do kiszenia ogórków. Jednak na tymianek powinny uważać kobiety w ciąży i stosować go z umiarem.

Rozmaryn

To świetny dodatek do wszystkich tłustych potraw, ułatwia ich trawienie. Korzystnie wpływa też na krążenie oraz pracę układu nerwowego. Warto wiedzieć, że rozmaryn działa odkażająco. Najczęściej stosuje się go do potraw mięsnych, ale warto poeksperymentować z jego korzennym aromatem przygotowując sosy czy zupy.

Pieprz

Stymuluje nasz układ trawienny, usprawnia pracę wątroby i przyspiesza przemianę materii. Dzięki niemu organizm efektywniej spala tłuszcz. Pieprz zawiera też dużo chromu, który sprawia, że tracimy zainteresowanie słodyczami. Możemy go stosować właściwie do każdego rodzaju potraw (no może oprócz mlecznych): do mięs, ryb, zup, sosów, potraw z warzyw czy nawet takich ciast, jak piernik.

Majeranek

Dzięki niemu szybciej strawimy posiłek, majeranek pobudza wydzielanie soków trawiennych i żółci, przyspiesza przemianę materii oraz zapobiega też wzdęciom. Świetnie sprawdza się przy bólach brzucha i zaparciach. Jeśli lubimy różne pieczenie, kiełbasy, bigosy, flaki, sosy, dania z ziemniaków, grzybów i roślin strączkowych, nie zapominajmy o dodawaniu do nich majeranku. Zioło to polecane jest do wszystkich ciężkostrawnych i tłustych potraw.

Kurkuma

Najczęściej możemy ją spotkać w potrawach typu curry. Działa pobudzająco, zwiększa wydzielanie żółci, zapobiega odkładaniu się tłuszczu.

Imbir

Jest coraz chętniej stosowany przez nas w kuchni. Sprawdza się dodany do potraw słodkich (pierników, marmolad, sałatek owocowych) i do potraw słonych (drobiu, mięsa mielonego, ryb, grzybów). „Podkręca” metabolizm, pobudza wydzielanie soków trawiennych i ułatwia pracę żołądka. Korzystnie wpływa na perystaltykę jelit, reguluje pracę woreczka żółciowego. Działa również wiatropędnie. Ale uwaga – imbir zwiększa apetyt, więc osoby na diecie powinny używać go z umiarem.

Oregano

Znane także pod bardziej swojską nazwą – lebiodka. Wzmaga działanie soków trawiennych, działa rozkurczowo i przeciwbiegunkowo, jest pomocne przy wzdęciach. Oregano ma także właściwości bakteriobójcze. W kuchni warto wzbogacać nim sałatki, sosy, zupy, idealnie pasuje do potraw z pomidorów, papryki, roślin strączkowych i cukinii. Poprawia smak wędlin, pieczonego mięsa, ryb i ziemniaków. No i oczywiście, nie może go zabraknąć w pizzy, wszelkich zapiekankach i spaghetti.

Korzystajcie z przypraw w kuchni, bo to nie tylko wpłynie na smak spożywanych potraw ale również na zdrowie.

COMMENTS

DISQUS: 0