Ankieta rowerowa 2020 – wyniki w kategorii TRENING / LIFESTYLE / DIETA

HomeSport

Ankieta rowerowa 2020 – wyniki w kategorii TRENING / LIFESTYLE / DIETA

Tak jak i sezon 2020 był inny, tak samo i ankieta rowerowa musiała przejść kilka zmian, by dopasować się do otaczającej rzeczywistości. Jak zapamiętamy 2020 rok z rowerowego czy kolarskiego punktu widzenia?

Najpierw wiosenny lockdown i niepewność, później ograniczona mobilność. Do tego bardzo duże trudności w wyjazdach zagranicznych związane np. z koniecznością poddawania się kwarantannie. To wszystko z kolei przełożyło się na wzmożoną aktywność lokalną, na świeżym powietrzu a także urlopy wypoczynkowe w Polsce. W efekcie ze sklepów “wymiotło” nie tylko rowery, ale wiele rzeczy z tym związanych – odzież, akcesoria czy bagażniki do transportu rowerów – tych ostatnich w drugiej części sezonu nie było na rynku prawie wcale, a jeśli coś się trafiało to cena była sporo wyższa od tej sprzed kilku miesięcy. Czy sztucznie zawyżona? Nie wiem.

Ankieta rowerowa 2020

Ankietę w okresie grudnia’20 i stycznia’21 wypełniło blisko 2,5 tysiąca osób czyniąc ją, jak co roku, jedynym na tę skalę krajowym badaniem rynku rowerowego czy kolarskiego.

Kolarstwo – narzędzia treningowe, formy treningu

  • Ponad 62% ankietowanych deklaruje, że trenuje kolarstwo;
  • najpopularniejszym urządzeniem do rejestracji treningów i aktywności są urządzenia Garmin z blisko połową udziałów w rynku (49,7%);
  • najpopularniejszą platformą, żeby nie powiedzieć że prawie monopolistą w zakresie przechowywania danych z treningów i aktywności jest Strava z udziałem ponad 80%;
  • rośnie także odsetek osób podchodzących do treningu naprawdę profesjonalnie. Korzystanie z Trainingpeaks deklaruje już ponad 17%, a część skupiła się na platformie Garmin Connect;
  • ledwo 13% korzystało w 2020 roku w Endomondo, które z końcem roku zostało zlikwidowane, a użytkownikom zaproponowano transfer aktywności do aplikacji zorientowanej przede wszystkim na bieganie – MyMyRun;
  • pandemia koronawirusa oraz wynikające z tego obostrzenia zmieniły podejście do treningu zimą. Istotnie spadły te formy aktywności, do których dostęp został ograniczony – basen, siłownie czy indoor cycling;
  • trening zimowy czyli przygotowanie do sezonu przeniósł się jeszcze bardziej do domu – zarówno z zakresie ćwiczenia w domu jak i korzystania z platformy ZWIFT;
  • badania wydolnościowe to stały punkt programu dla niespełna 3,5%, wiele osób chętnie by z nich skorzystało, ale uważa że są za drogie;
  • z jednej strony wiele osób wskazuje badania wydolnościowe jako zbyt duży wydatek, z drugiej strony z roku na rok rośnie popularność mierników mocy. Posiadanie pomiaru mocy deklaruje już ponad 1/4 ankietowanych, a kolejne kilkanaście procent deklaruje chęć zakupu;

Dieta w sporcie

  • blisko 1/3 trenujących nie korzysta z suplementacji;
  • najpopularniejszą marką suplementów jest Olimp, wysoki udział w rynku mają także Isostar oraz SiS;
  • blisko 17% aktywnie trenujących przygotowuje sobie suplementację w oparciu o domowe receptury;
  • do popularnych marek suplementów należy zaliczyć także dystrybuowaną przez Decathlon markę aptonia oraz nutrend i ale;

Kolarski lifestyle

  • blisko 44% ankietowanych deklaruje korzystanie z odzieży kolarskiej oferowanej przez Decathon (BTWIN / Rockrider / Van Rysel). Żadna inna marka nie ma podejścia i możemy mówić o niekwestionowanym liderze rynku;
  • na drugim miejscu niewątpliwie jedna z marek odzieży, które kolarstwo górskie mają wpisane w swoje DNA – szkocka marka Endura z blisko 19% udziału w rynku;
  • na trzecim miejscu Rogelli (16,9%), dalej absolutny mainstream czyli 4F (13,8%), a na piątym miejscu lider odzieży na zamówienie – martombike (13,5%);
  • najpopularniejszym rodzajem kawy jest espresso (24,2%), ale jednocześnie 1/5 ankietowanych deklaruje, że kawy nie pije wcale;
  • cały czas nie brakuje chętnych na różne formy kawy z mlekiem – latte machiato (18,1%), cappuccino (16,2%) oraz espresso machiato (5,4%);
  • ponad 6% ankietowany deklaruje, że pije eKspresso ;)
  • blisko 1/4 ankietowanych stawia po prostu na świeżo mieloną kawę nie zwracając uwagi na marki;
  • najpopularniejszą markę kawy od lat jest Lavazza, która od kilku lat uzyskuje około 16% głosów;
  • blisko 3/4 ankietowanych nie goli nóg, a spośród tych, którzy to robią najpopularniejszą metodą jest golenie (21%);

Bezpieczeństwo

W tym sezonie po raz pierwszy pojawiło się pytanie o używanie kasku. Jak widać kwestia ta jest dość oczywista dla świadomych użytkowników rowerów. 80% ankietowanych zadeklarowało, że używa kasku “zawsze, bez wyjątku”. Kolejne 8% zakłada kask tylko na treningi i zawody, kolejne 7% “czasem tak, czasem nie”.

COMMENTS

DISQUS: 0