Złoto Inków – komosa ryżowa

HomeDieta i żywienie

Złoto Inków – komosa ryżowa

Posiłek przedstartowy – jak jeść by być szybszym?
Niezwykła moc zwykłych przypraw
Sprawdź czym się trujesz #1 – barwniki
Słodka trucizna
Trening? Po pierwsze – dieta!

Dzisiaj chciałabym przedstawić alternatywę dla kaszy czy ryżu, mianowicie komosę ryżową. Komosa ryżowa (Quinoa), to tzw. pseudozboże czyli roślina, która wytwarza bogate w skrobię nasiona, lecz nie jest zbożem. Jest produktem bezglutenowym, który dostarcza nam pełnowartościowego białka roślinnego, przyswajanego przez nasz organizm praktycznie w 85%. Komosa ryżowa zawiera pełen zestaw aminokwasów egzogennych, których nasz organizm sam nie wytwarza m.in. lizynę, którą rzadko można spotkać w produktach roślinnych a przeważnie w mięsie takim jak wołowina. Ten aminokwas odpowiedzialny jest za prawidłową pracę chrząstek i kości. Zatem komosa jest idealna dla sportowców nie tylko tych mięsożernych, ale i dla wegetarian oraz wegan.

Drobne ziarenka pełne witamin i minerałów

– Tiamina – B1
· bierze udział m.in. w przemianie węglowodanów
· ułatwia oddychanie komórkowe
· reguluje czynności układu nerwowego, mięśni i serca
· zalecana jest przy nerwobólach, nadczynności tarczycy, cukrzycy oraz podczas stresu i przy dużym wysiłku fizycznym.
– Ryboflawina – B2
· bierze udział w produkcji czerwonych krwinek i wytwarzaniu hormonów
· polecana jest przy intensywnych ćwiczeniach i stresie oraz chorobach żołądka i wątroby.
– Niacyna – B3
· pomaga w bezsenności, osłabieniu mięśni, bólach głowy
· zmniejsza stężenie złego cholesterolu (LDL), trójglicerydów
· bierze udział w detoksykacji organizmu.
– Witamina B6
· polecana jest przy nadmiernym zmęczeniu, irytacji, anemii.
· podawana razem z magnezem zwiększa jego wchłanianie.
– Kwas foliowy
· zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów
· ma działanie przeciwanemiczne
· usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego
· uczestniczy w wytwarzaniu soku żołądkowego
· zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit.
– Witamina A
· działa antyoksydacyjnie i chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników
· niedobór może prowadzić do pogorszenia wzroku.
– Witamina E
· spowalnia procesy starzenia się komórek krwi i mózgu
· jest naturalnym konserwantem – E306
· zapobiega jełczeniu – utlenianiu nienasyconych kwasów tłuszczowych w pożywieniu.

Komosa ryżowa zawiera liczne minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk. W jej skład wchodzą również saponiny, dzięki którym działa ona przeciwzapalnie, przeciwalergicznie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybicznie. Ma lekko słodkawy smak, zatem można ją dodawać do dania głównego bądź deseru. Może zastępować ryż, kasze etc. Idealnie pasuje do zup, gulaszów czy sałatek.

Pamiętajmy, aby przed użyciem ziarna komosy wypłukać pod bieżącą wodą, a następnie gotować przez około 10-15 min. Gotujemy ją w proporcji 1:2 (szklanka komosy na 2 szklanki wody). Wartość odżywcza ugotowanej komosy ryżowej w 100g:
Wartość energetyczna – 120 kcal
Białko ogółem – 4,40g
Tłuszcz – 1,92g
Węglowodany – 21,30g (w tym cukry proste 0,87)
Błonnik – 2,8g
Osobiście często stosuję ją jako zamiennik dla płatków owsianych i spożywam na śniadanie. Gotuję na mleku kokosowym, dodaję owoce w postaci malin albo jagód oraz siemię lniane i skórkę cytrynową.

Polecam właśnie takie pożywne śniadanie.

COMMENTS

DISQUS: 0