Pasmo Rowerowe Olbrzymy zdewastowane przez ciężki sprzęt leśników

HomeSINGLETRACKI W POLSCE

Pasmo Rowerowe Olbrzymy zdewastowane przez ciężki sprzęt leśników

Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!


REKLAMA


Pasmo Rowerowe Olbrzymy to sieć ponad 70 kilometrów ścieżek, singli aka singletracków, które zostały wybudowane na terenie Gmin Jelenia Góra, Piechowice i Podgórzyn. Co ważne, projekt został zrealizowany dzięki unijnej dotacji oraz we współpracy z Nadleśnictwem Śnieżka, Nadleśnictwem Szklarska Poręba oraz Karkonoskim Parkiem Narodowym.

Wydawałoby się, że układ idealny jakich coraz więcej w Polsce, gdzie słychać o kolejnych mniejszych czy większych inwestycjach w infrastrukturę rowerową. Nic bardziej mylnego. Od kilku dni w internecie można niestety przeczytać oraz zobaczyć zdjęcia z całkowicie zniszczonych odcinków Pasma Rowerowego Olbrzymy w gminach Piechowice i Podgórzyn.



Gdyby to co można zobaczyć na zdjęciach powyżej było efektem np. nielegalnego przejazdu samochodów terenowych to zapewne przedstawiciele czy to któregoś z Nadleśnictw czy samych Lasów Państwowych donosiliby o aktach wandalizmu, przed którym to niby chronić mają lasy w kraju.

Okazuje się jednak, że zniszczenia powstały w efekcie prac przedstawicieli Zakładów Usług Leśnych, którzy na zlecenie Lasów Państwowych pozyskiwali drewno. Oczywiście w 2021 roku nikt nie zastanawia się jak robić to mniej inwazyjnie, wykorzystuje się najcięższy sprzęt, wszystko po to by było szybko, efektywnie i jak najtaniej.

Nie umiem pojąć jak nadzorujące te tereny Nadleśnictwo Śnieżka oraz Nadleśnictwo Szklarska Poręba będące partnerami projektu Pasmo Rowerowe Olbrzymy mogły dopuścić do takiego aktu – nazwijmy to po imieniu – wandalizmu.

Na 10 kwietnia 2021 planowane było otwarcie ścieżek po zimowej przerwie, jednak z każdym kolejnym dniem inspekcji tras okazuje się, że wiele z nich wymaga nie tyle remontu, co zbudowania ich od nowa. Z pozoru wydawałoby się, że naprawa tego rodzaju uszkodzeń to „tylko prace ziemne” w stylu, wyrównać, uklepać i można jeździć. Jednak w przypadku singli jest to proces dużo bardziej złożony, ponieważ ścieżki muszą być odpowiednio utwardzone by wytrzymać ruch rowerowy przez cały sezon, a w wielu miejscach także odpowiednio wyprofilowane by dawać przysłowiowe „flow”.

Do sprawy odniósł się Prezydent Jeleniej Góry, Jerzy Łużniak, miasta które jest liderem projektu. Informacje które można przeczytać w jego wpisie jeszcze bardziej odbierają entuzjazm do szybkiego uruchomienia tras, bo jak się okazuje także od strony formalno-prawnej oraz finansowej sprawa jest dużo bardziej złożona, a najczarniejszy scenariusz to nawet konieczność zwrotu unijnej dotacji przez Gminę Piechowice oraz Gminę Podgórzyn:

„[…] trasy powinny w niezmienionej postaci przetrwać zakładany w projekcie okres. Oznacza to, że może się okazać, że gminy będą musiały zwrócić koszty budowy tras, pokrywane z środków zewnętrznych, skoro nie zagwarantowały utrzymania tras we właściwej formie.”

Na chwilę obecną nie wiemy jakie stanowisko zajmą Nadleśnictwo Śnieżka oraz Nadleśnictwo Jelenia Góra, do których Prezydent Łużniak także się zwrócił:

„Jednocześnie Jelenia Góra wystąpiła do Nadleśnictw Śnieżka i Szklarska Poręba z wnioskiem o podjęcie rozmów z wykonawcami prac leśnych o przywrócenie tras do właściwego stanu.”

2 kwietnia 2021 Nadleśnictwo Szklarska Poręba przekazało pismo do Urzędu Miasta Jelenia Góra, z którego wynika, że „[…] instytucja zobowiązała się na swoim terenie (okolice Piechowic i części Jeleniej Góry) udostępnić trasę do użytkowania do dnia 10 kwietnia.”

Zobaczymy wkrótce co kryje się za udostępnieniem tras, bo jedno to „uklepać” zniszczone fragmenty ścieżek, a co innego je naprawić, a w zasadzie odtworzyć w ciągu raptem 4 dni roboczych.

2 kwietnia 2021 także Nadleśnictwo Śnieżka opublikowało komunikat, w którym deklaruje naprawienie uszkodzonych tras, co w przypadku tego Nadleśnictwa ponoć dotyczy tylko pętli LICHO. Co nie mniej istotne, w tym komunikacie pada tak proste, ale nieoczywiste słowo jak „przepraszam”.

Wpis aktualizowany w miarę rozwoju sytuacji.

Prezentacja sieci singletracków Pasmo Rowerowe Olbrzymy: https://mtb-xc.pl/2020/06/05/singletracki-w-polsce-pasmo-rowerowe-olbrzymy/

Wrażenia z jazdy po sieci singletracków Pasmo Rowero Olbrzymy: https://mtb-xc.pl/2019/09/16/pasmo-rowerowe-olbrzymy-cross-country-w-mocnym-wydaniu/


Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie także dzięki Tobie! Spodobał Ci się przeczytany tekst? Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i dzielić się pasją.


Wspieraj Autora na Patronite

Postaw mi kawę na buycoffee.to

REKLAMA

COMMENTS

DISQUS: 0