Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
W chłodnym i zimowym powietrzu da się już wyczuć trochę wiosny, a to zapewne powoduje, że coraz częściej myślisz o rowerze. Może zaczynasz myśleć o swoim pierwszym rowerze górskim? A może chcesz kupić dziecku, porządny rower na komunie? Zostań z nami bo ten wpis jest właśnie dla Ciebie. Chciałbym podpowiedzieć Ci jak ustawić i dbać o rower, który wymaga tego bardziej niż maszyny za 20 tysięcy złoty. Opowiem o tych znacznie tańszych rowerach. Mam tu na myśli rowery klasy Btwin Rockrider 500 i temu podobne.
Regulacja. Nie ważne czy kupisz rower w dużym sklepie, czy w małym osiedlowym, to przy zakupie warto sprawdzić jak jest on wyregulowany. Zwróć uwagę czy biegi zmieniają się płynnie, czy nie skaczą po dwa, czy nic nie strzela. Podobnie z hamulcami, zobaczy czy nic nie obciera. Warto wtedy usiąść na rower bo pod wpływem wagi koła i rama mocniej pracują i dopiero wtedy coś może ocierać. A jeśli mowa o kołach to zerknij czy są proste i czy się w miarę dobrze kręcą. Jeśli coś jest nie tak to poproś o poprawkę, centrowanie kół może chwilę potrwać. Pamiętaj, że lepiej teraz chwilkę poczekać niż za jakiś czas mieć poważniejszy problem.
Opony. W twoim rowerze na 99% będą założone opony drutowe. Opony mają zasadnicze znaczenie dla jazdy w terenie. Przekonasz się już niedługo, że opony to temat rzeka. Każdy z Twoich znajomych rowerowych będzie miał dla Ciebie lepszą radę odnośnie tego elementu. Oczywiście czasem warto ich posłuchać, ale rozsądnie jest sprawdzić co pasuje Tobie. Na początek zanim kupisz jakiekolwiek nowe opony spróbuj poeksperymentować z ciśnieniem w oponach. Jeśli dużo jeździsz w terenie to mniejsze ciśnienie zapewni Ci lepszą przyczepność i kontrolę. Jednak przy tanim komplecie ogumienia może to doprowadzić do defektów. Dlatego postaraj się wyczuć „złoty środek” wtedy na pewno przekonasz się ile tak naprawdę warte są opony zamontowane w Twoim rowerze i z czasem wybierzesz coś dla siebie. Warto wtedy skorzystać w uprzejmości bajkerów z Twojej okolicy, możesz poprosić o jakieś lekko zużyte opony i wypróbować różne modele.
Wygoda. Oczywiście w sklepie z plakatów zerka na Ciebie Nino Schurter, Maja Włoszczowska i Gunn Rita Dahle, którzy wciągają Cię do tego sportu… i bardzo dobrze. Na pewno chcesz mieć rower taki jak oni. Każdy by chciał, jednak tutaj zdrowy rozsądek podpowiada, że Twój zakup póki co można porównać do zakupu rodzinnego kombi i chęci zrobienia z niego auta WRC. I nie, nikt nie chce mówić Ci, że oni są lepsi i to nie Twój poziom. Wszystko wymaga czasu. Rowery wyczynowe przeznaczone są dla wyczynowych sportowców, komfort jazdy na nich nie zawsze jest wysoki, ich głównym zadaniem jest szybko jechać, a zadaniem zawodnika jest by tak się przygotować by na tym rowerze szybko jechać. Ty na razie możesz skupić się na czystej przyjemności. Jak tanim kosztem mieć wygodny rower? Po pierwsze zabierz ze sobą na przejażdżkę zestaw kluczy i wypróbuj różne ustawienia siodła i kierownicy. To pozwoli Ci wybrać odpowiednią pozycję. Oczywiście to co dla Ciebie będzie wygodne, dla Twojego organizmu może takie nie być, ale spokojnie… po kilku godzinach powie Ci, o tym za pomocą bólu pleców ;) Dziś nawet w tanich rowerach montowane są dość wygodne siodła, ale to jest tak istotny element Twojej wygody, że warto pomyśleć o wymianie na inny model, jeśli nie będzie pasowało. W wielu sklepach jest teraz dostępna możliwość testowania siodła, tak by nie kupować „w ciemno”. Warto z tego skorzystać choćby po to by wiedzieć jak dużą zmianą może być wymiana siedzenia. Wymiana siedzenia szczególnie zalecana jest dla kobiet, które kupują męskie rowery. Chwyty są także bardzo ważne i stosunkowo niedrogie. Jeśli w Twoim rowerze są założone gumowe, twarde chwyty to pomyśl o zakupie piankowych lub innych o ergonomicznym kształcie. Nerw łokciowy w dłoni bardzo łatwo uszkodzić i nie potrzebujesz takiej kontuzji.
Cisza. Na pewno znasz ten dźwięk skrzypiącego i piszczącego roweru jadącego po osiedlu? Chciałbyś tego uniknąć? Wbrew pozorom taki dźwięk to nie jest wina tego, że „to tani rower i one tak mają”. Rower zadbany to rower długowieczny, nie ważne ile kosztował. To nie będzie nic odkrywczego, ale jeśli dbasz o sprzęt systematycznie to będzie służył długo. Zacznijmy od początku, jeśli w kupionym przez Ciebie rowerze są zamontowane zwykłe plastikowe pedały to jest spora szansa, że one odezwą się jako pierwsze. Łożyska w nich są słabe i „pukają” jako pierwsze, co gorsze często wydaje się, że to dźwięk pochodzący gdzieś z korby lub suportu. Porządniejszy komplet pedałów platformowych nie będzie bardzo drogi, a zapewni na dłużej ciszę i spokój. Drugi bardzo tani zakup to osłonka neoprenowa, albo gumowa na tylne widełki ramy chroniąca przed uderzeniami łańcucha. W niższych modelach montowane są coraz lepsze przerzutki, ale nadal sprężyna w nich nie jest tak dobra jak w wyższych modelach, przez co łańcuch często mocno „lata” i w terenie może mocno obić ramę. Skoro mówimy o łańcuchu, to oczywiście po zakupie będzie on dobrze nasmarowany, aż za bardzo. Sprawdź po 3-4 dniach jazdy czy na kółkach przerzutki nie zbiera się za dużo brudu. Jeśli tak to w sklepie poproś sprzedawcę o smar i zacznij odpowiednio dbać o napęd, czyli jeśli usłyszysz, że coś nie tak chodzi, albo że łańcuch i kółka są zabrudzone to dokładnie wyczyść napęd, następnie starannie nanieś smar na ogniwa. Warto o poradę spytać na serwisie, serwisanci lubią klientów dbających o sprzęt. Warto także zadbać o amortyzator, w sklepie na pewno doradzą Ci zakup środka do konserwacji.
Regulacja przerzutek. Nie umiesz tego robić? Spoko! Wielu zawodników nie umie. Warto jednak nauczyć się tej czynności, tu z pomocą przychodzi YouTube Możesz też poprosić o naukę kogoś znajomego. Jeżdżenie na rozregulowanym sprzęcie to żadna przyjemność, więc jeśli nie pojmiesz tej nauki to oddaj rower do serwisu, lepiej zapłacić za regulację, niż w perspektywie dłuższego czasu wymienić przerzutkę. Tutaj złota porada dla Wszystkich rozpoczynających jazdę na rowerze, pamiętajcie by nie „krzyżować łańcucha”. Im większy skos, tym łańcuch się szybciej wyciąga i zużywa. Co potem ma przełożenie na zniszczenie zębatek. Chodzi mniej więcej, o to że kiedy mamy łańcuch np. na największej tarczy z przodu, to z tyłu też nie powinien być na największych zębatkach.
Serwis Jeśli już w rowerze się coś popsuje i wiesz, że sobie z tym nie poradzisz, to pamiętaj że możesz oszczędzić sobie wiele stresu i pieniędzy oddając rower do serwisu. Rower to niby nie skomplikowany sprzęt, ale jak coś niechcący popsujesz naprawiając go, to koniec końców rachunek w serwisie będzie dużo wyższy.
Część z tych porad, na pewno jest dla wielu z Was oczywista. Mam jednak nadzieję, że komuś się przydadzą. A jeśli ktoś z Twoich znajomych jest właśnie krok od zakupu swojego pierwszego roweru górskiego to przekaż mu/jej te porady.
COMMENTS