Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
Nowy Cannondale Scalpel 2024 to bardzo dużym skrócie i w uproszczeniu większy skok, bardziej agresywna geometria i większy wachlarz specyfikacji pozwalający na efektywną jazdę na trasach cross country oraz jeszcze więcej frajdy na szlakach.
Cannondale Scalpel jest z nami od 2002 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała pierwsza wersja tego podwójnie zawieszonego roweru górskiego. Łatwo sprawdzić jak wyglądała pierwsza wersja i jak długą drogę przeszło kolarstwo górskie na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Nowy Cannondale Scalpel 2024 zapowiadany jest jako bezkompromisowe połączenie tego, co współczesny rower górski potrzebuje by dobrze radzić sobie zarówno na coraz bardziej wymagających trasach cross country, jak i dawać dużo frajdy na szlakach. No to sprawdźmy…
Jeszcze więcej skoku
Zapominamy o wersji SE z poprzedniej generacji. Teraz wszystkie Scalpele mają 120 mm skoku z przodu i 120 mm skoku z tyłu. Rok czy dwa temu to się nazywało down-country. Dziś to chyba po prostu współczesne cross-country czyli dobrze podjeżdża i jeszcze lepiej zjeżdża. W wyższych modelach oczywiście na wyposażeniu znany i sprawdzony Lefty Ocho w wersji 120 mm.
Jeszcze bardziej progresywna geometria
Kąt główki ramy obniżony do 66.6 stopni oraz zachowane proporcje ramy w zależności od rozmiaru. Kąt rury podsiodłowej z kolei zwiększony do 75.5 stopni
Zmiany konstrukcyjne
Cannondale rezygnuje z jednej z najbardziej flagowych i charakterystycznych rzeczy czyli Ai – asymetrycznego tylnego koła. Od teraz do roweru włożymy każde „tradycyjne” koło, oczywiście w systemie boost.
W nowym Scalpelu nie spotkamy też już suportu Press-Fit, a w jego miejsce mamy klasyczne BSA, które powinno ucieszyć wielu użytkowników.
Najwyższe modele wyposażone są w UDH i napędy SRAM, te niższe zbudowane są na Shimano z klasycznym hakiem.
Osoby które spędzają na rowerze zdecydowanie więcej czasu niż klasyczne 60-80 minut wyścigu cross country na pewno z radością przyjmą informację o tym, że w nowej ramie Scalpela jest miejsce na dwa koszyki na bidon.
SystemBar XC-One
Jedni to uwielbiają, inni nienawidzą czyli zintergrowany kokpit. Tu mamy patent, który nazywa się SystemBar XC-One i jest to kierownica z mostkiem jako jeden element, o maksymalnej szerokości 760 mm i długości mostka wynoszącej 65 albo 75 mm. Dostępne tylko w najwyższych modelach.
Wcale nie prosty wybór
Jeśli dobrze policzyłem to w katalogu dostępnych w Europie rowerów mamy aż sześć konfiguracji, z czego prawie każda występuje w dwóch malowaniach, co przekłada się na 11 różnych rowerów. Od najwyższego modelu Cannondale Scalpel LAB71 oraz „jedynki” i „dwójki” zbudowanych na Lefty Ocho 120 przez „trójkę” i „czwórkę”, które są niższymi wersjami zbudowanymi na widelcach RockShox.
Cannondale Scalpel 2024 – waga i ceny
Model | Waga | Cena | Specyfikacja |
LAB71 Scalpel | 10.4 kg | 23 lbs | 58 999 PLN | link |
Scalpel Carbon 1 Lefty | 11 kg | 24.3 lbs | b/d | link |
Scalpel Carbon 1 | 11.67 kg | 25.7lbs | 33 999 PLN | link |
Scalpel Carbon 2 Lefty | 12.13 kg | 26.7lbs | 33 999 PLN | link |
Scalpel Carbon 2 | 11.83 kg | 26.1lbs | 30 999 PLN | link |
Scalpel Carbon 3 | 12.64 kg | 27.9 lbs | 22 499 PLN | link |
Scalpel Carbon 4 | b/d | 19 499 PLN | link |
COMMENTS