Accent Super Hero Carbon – koncepcja, projekt, realizacja | PREZENTACJA

HomeSprzętROWERY

Accent Super Hero Carbon – koncepcja, projekt, realizacja | PREZENTACJA

Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.


Wspieraj Autora na Patronite

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Nie tak dawno na grupie kolarskiej #mtbxcpl, trochę jak boomerang, wrócił temat budowania roweru górskiego w oparciu o dostępne na rynku ramy oraz komponenty. Niewiele marek rowerowych ofertuje same ramy, a jeśli już, to są to z reguły najwyższe modele w często zaporowych wręcz cenach. Zanim za sprawą e-commerce skróciła się droga między producentami z Azji a odbiorcami w Europie już wtedy na polskim rynku dobrze radziła sobie polska marka Accent, która swoją ofertę od kilkunastu już lat opiera nie na gotowych rowerach, a ramach i komponentach. Z perspektywy kolarstwa górskiego wystarczy przywołać tu ramę Accent Peak, której ewolucja na przestrzeni lat jest doskonałym dowodem zmian zachodzących w kolarstwie górskim. Tym bardziej, że ostatnio doczekała się „rodzeństwa” – modelu Hero, wkrótce także Super Hero!


Accent Peak wiecznie żywy!

Zaglądając do zakładki „ramy” na stronie Accent’a cały czas możemy zobaczyć szeroki przekrój sztywnych (HT) ram do rowerów górskich. Popularnego Peak’a mamy w klasycznej wersji aluminiowej oraz karbonowej, obie oczywiście pod koło 29 cali i w standardzie Boost.

O ile w kręgach osób dorosłych dziś coraz trudniej znaleźć osoby jeżdżące na rowerach z kołąmi 26″, to bardzo dobrze te konstrukcje, szczególnie w mniejszych rozmiarach, odnalazły się jako rowery młodzieżowe – tu można bazować m.in. na ramach męskiej Ranger 26 oraz damskiej Tormenta 26.

Przy okazji warto przypomnieć, że Accent w swojej ofercie ma także ramy szosowe, przełajowe, gravelowe oraz trekkingowe.

Accent Hero Carbon – pierwszy karbonowy full historii marki!

Marka Accent rozwijana jest ponad dwóch dekad. Rozwijana niespiesznie, ale konsekwentnie, w oparciu o analizy rynku i trendy, które nie są jednosezonową modą, a czymś, co zdecydowanie będzie trwać. Dowodem na to, że ludzie stojący za marką mają „nosa” do rowerów niech będzie fakt, że gravelową modę wyprzedzili o kilka lat prezentując model Accent Feral, który dziś dalej stoi pod znakiem litery F, ale mamy tu aluminiowe modele Falcon i Furious oraz karbonowego Freak’a. Do tej oferty – w zgodzie z obowiązującymi trendami – dołączył wspomagany elektrycznie e-Furious (bike check).

Wróćmy jednak do kolarstwa górskiego, gdzie trasy do cross country cały czas się zmieniały, ewoluowały podnosząc poprzeczkę jeśli chodzi o elementy techniczne. Wszystko to, co działo się na trasach Pucharu Świata sprawiało, że coraz rzadziej oglądaliśmy rowery hardtail, a coraz częściej fulle, co mocno podkręciło zainteresowanie tematem także wśród amatorów i pasjonatów.

Nic więc dziwnego, że jesienią 2019 roku Accent ogłosił, że do swojej oferty wprowadza pierwszy model karbonowego fulla, który staje się bohaterem całej kolekcji – Accent Hero Carbon. Na tym modelu sporo swego czasu pojeździł Filip Raczkowski, więc zainteresowanych tematem odsyłam do wpisu na temat tego modelu.

Z roku na rok też w ofercie marki Accent pojawiało się coraz więcej kompletnych rowerów, w dużej mierze złożonych na własnych komponentach, a jeśli chodzi o napędy to starano się tu zadowolić wszystkich wymagających klientów oferując konfiguracje zarówno na Shimano, jak i na SRAM. Co warte odnotowania, rowery budowane są na grupach od środka do góry stawki, nie ma tu tych najniższych opcji. W przypadku japońskiego producenta mamy opcje SLX, XT i XTR, a w przypadku amerykańskiej marki Eagle GX oraz Eagle X01.

Już wtedy, na prezentacji w Bielsku Białej podpytywałem Pawła Wiendlochę o downcountry, o rosnącą popularność tras single track i odpowiedź oferty Accent na te trendy. W końcu nie bez przyczyny całe wydarzenie odbywało się u stóp Szyndzielni i tras Enduro Trails. Wtedy tylko się uśmiechnął.

Proces tworzenia nowej ramy, nowego roweru rozłożony jest w latach. Co prawda wielu producentów z roku na rok coraz bardziej odchodzi o sezonowości kolekcji i zakłada płynne adaptowanie oferty, ale dziś, u schyłku 2023 roku, w centrach R&D oraz działach rozwoju produktu rozmawia się już o tym, co będzie w ofercie nie za rok czy dwa, a raczej za trzy i cztery. W sumie ciekawe, że Accent nigdy nie miał sezonowej oferty, ta od zawsze była stała i po prostu ewoluowała. Kolejny przykład, że takie zarządzanie marką i ofertą wyprzedziło czasy. :)

Accent Super Hero Carbon – od projektu do realizacji

Kiedy w 2019 roku Accent zaprezentował model Hero Carbon w komentarzach wybijały zarzuty, że to po prostu rama z katalogu jednego z azjatyckich producentów. I tak i nie. Accent ze swoją blisko 20 letnią historią ma bardzo duże doświadczenie w dobrze producentów, partnerów oraz współpracy z dostawcami. Dowodem na to jest bardzo szeroka, i co ważne często wysoko oceniana, oferta nie tylko ram, ale i komponentów oraz akcesoriów. Taka pozycja pozwala na to, by nie sięgać po rozwiązania z katalogu, a razem z azjatyckim partnerami tworzyć lub współtworzyć produkty. Tak było w przypadku ramy Accent Hero Carbon, a jeszcze więcej pracy włożono w projekt Accent Super Hero Carbon, który do oferty trafi w 2024 roku.

Projekt za którym stoją ludzie

Paweł Wiendlocha – odpowiedzialny za markę Accent i związany z nią praktycznie od początku istnienia. Zawodnik, praktyk i pasjonat.

Wojtek Gorol – jeden z członków zespołu R&D marek Accent i Dartmoor. 15 lat doświadczenia w branży automotive i projektowaniu maszyn. Najważniejsze jednak, że jest aktywnym kolarzem, który nie tylko uprawia(ł) większość odmian kolarstwa, ale także na bieżąco śledzi ciekawostki, nowinki i trendy szczególnie w kolarstwie górskim.

Zgodnie z tym co już napisałem wyżej Accent Super Hero Carbon został zdefiniowany następująco:

W przypadku Super Hero celowaliśmy w użytkownika, który chce podróżować po szlakach, zabierać rower na wyścigi etapowe, a także posłuży do agresywnego XC dając komfort i bezpieczeństwo na trudnych zjazdach. Nie chcieliśmy tworzyć ekstremalnie radykalnej geometrii, raczej coś, co dobrze wpiszę się w lukę między klasycznym XC a Trail.

Julia Gabryszewska – graficzka, odpowiedzialna nie tylko za to jak wygląda najnowsza rama Accent Super Hero Carbon, ale ogólnie za wizualizację całego portfolio marki. Wiadomo, że czego się nie dojeździ to się dowygląda, a rower nie tylko ma dawać radość z jazdy, ale też cieszyć oko, a może wręcz budzić odrobinę pożądania. ;)

W przypadku Accent Super Hero zdecydowano o odejściu od motywu galaktyki na rzecz mocy Supernovej! Definicja brzmi następująco:

„Prekursor downcounty i gwiazda dobrej zabawy w dotychczasowym świecie ściganek XCO, w którym na co dzień się obracamy.”


Maksymilian Krzemiński – osprzętowy Ninja, odpowiedzialny za konfigurowanie rowerów pod względem osprzętu. Wbrew pozorom to nie jest taka łatwa sprawa, to nie jest budowanie „dream bike”, a rowerów które mają być z jednej strony niezawodne, a z drugiej pozostawać konkurencyjnymi cenowo wobec konkurencji.

W przypadku już nie ramy, a roweru Accent Super Hero Carbon zdecydowanie o wyborze w wysokiej jakości osprzętu ze średniej półki cenowej – synonimu niezawodnej i płynnej pracy w każdym terenie. Jak na rower downcountry przystało, mamy tu widelec o skoku 120 mm, a w trakcie budowania rowerów testowano zarówno zawieszenie RockShox (FS REBA + SIDLuxe Select+), jak i Manitou (Mach Comp + Mara).

Ostatecznie będą dwie konfiguracje napędu, które powinny pogodzić większość zainteresowanych – jedna na Shimano SLX, a druga na SRAM GX. Pamiętać trzeba, że dostępna będzie także sama rama, a to oznacza możliwość zbudowania swojego „dream bike”.

Parametry Accent Super Hero Carbon

Zgodnie z najnowszymi trendami w rozmiarze M rama Accent Super Hero Carbon ma mieć Reach wynoszący 455 mm, a kąty – główki 66 stopni i podsiodłówki 76 stopni. To co ucieszy zarówno serwisantów, jak osoby, które lubią podłubać same przy rowerze, to zmiana suportu z press-fit na BSA.

W fullach, które służyć mają nie tylko do zjeżdżania, ale także podjeżdżania bardzo ważna jest cała kinematyka zawieszenia. Tu też posłużę się cytatem:

„dobór kinematyki zawieszenia, z początkowej geometrii nigdy nie wychodzi to zadowalająco. Przełożenie skoku wahacza do ramy wyszło zbyt regresywne. Po kilku nastawach punktów pracy zawieszania udało się uzyskać bardziej progresywne zawieszenie i wyższą wartość anti-squad. O to chodziło!”

Zadbano też o kilka szczegółów, które są też po części zebranymi uwagami wobec starszego brata czyli ramy Accent Hero Carbon – dołożono 30mm więcej miejsca na regulowany wspornik siodła, przelotki kablowe wkręcane są w główkę ramy, dołożono dojście do zaworu w tylnym amortyzatorze oraz możliwość zamocowania jego blokady.

Produkcja ramy Accent Super Hero Carbon

To co na papierze i w komputerze musi być dokładnie przeniesione na produkcję, która w przypadku ram karbonowych jest dużo bardziej skomplikowana niż w przypadku ram z innych materiałów jak aluminium czy stali. Przygotowane formy nie mogą już przejść żadnych modyfikacji.

W przypadku ramy Accent Super Hero Carbon zastosowanie mają włóka węglowe T900 i T1000. Pierwsze egzemplarze ramy poddawane są testom wytrzymałościowym i sztywności siłami 3krotnie większymi niż te, z którymi rama będzie miała do czynienia w naturalnych, terenowych warunkach.

Tu też warto podkreślić, co wielokrotnie mówił mi Paweł Wiendlocha, odpowiedzialny za markę Accent. Oferowane produkty może nie należą do najlżejszych na rynku, ale przy produkcji zarówno ram, jak i komponentów na pierwszym miejscu stawiane jest bezpieczeństwo, niezawodność i wytrzymałość.

Dostępność, pełna specyfikacja i ceny Accent Super Hero Carbon

O ile pod koniec lata sam rower został już zaprezentowany zagranicznym dealerom i krajowym dystrybutorom, o tyle jeszcze trochę musimy poczekać na oficjalną premierę, a co za tym idzie także dokładną specyfikację oraz ceny. Wszystko wskazuje na to, że jest na co czekać.

Materiał powstał we współpracy z firmą Velo, właścicielem marki Accent.


Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!


REKLAMA

COMMENTS

DISQUS: 0