Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
Kilka dni temu swoją premierę miała nowa odsłona wyścigowego roweru Canyon Lux, który zyskał przydomek World Cup. Nieprzypadkowo – rower został stworzony z myślą o ściganiu przez wielkie „Ś”, a dla tych, którzy myślą o jeździe gdzieś na styku cross country, maratonów MTB oraz zabawy w bikeparkach czy na singletrackach – zostaje zaprezentowany w ubiegłym roku Canyon Lux Trail. Wygląda na to, że niemiecki producent w sposób przemyślany układa swoje portfolio starając się sprostać coraz bardziej wyszukanym potrzebom rowerzystów jak i kolarzy, ale także odpowiadać szybko na pojawiające się trendy.
Można powiedzieć, że premiera roweru Canyon Lux World Cup była w pewnym sensie spodziewana. Czujne oko kibiców sportowych oraz specjalistów od sprzętu dopatrzyło się nowości w rowerach, na których zawodnicy Canyon Northwave MTB Team jechali w tegorocznym Cape Epic czy w Pucharach Świata MTB XCO.
World Cup czyli Puchar Świata
Ideą przyświecającą stworzeniu nowej konstrukcji dobrze znanego w pełni zawieszonego roweru Canyon Lux było stworzenie bezkompromisowej maszyny do ścigania. Stworzony by wygrywać nie mógł zyskać lepszego przydomka niż właśnie World Cup. Mathieu van der Poel, Loana Lecomte, Samuel Gaze – każde z nich swoimi zwycięstwami na arenach Pucharu Świata uwiarygadniają ten rower najlepiej. Podobnie w jeździe długodystansowej – Andreas Seewald, aktualny Mistrz Świata w maratonie MTB, pokonując na nowym Canyonie Lux World Cup trasę tegoroczonej edycji ABSA Cape Epic.
Prawdopodobnie najlżejsza rama na świecie
Jeszcze bardziej dopracowana rama Canyon Lux World Cup CFR waży jedyne 1535 gram czyli o 127 gramy mniej niż poprzedni Canyon Lux. Co warte podkreślenia odchudzenie ramy nie przełożyło się na gorszą trwałość. Wręcz przeciwnie. Nowa rama jest jeszcze mocniejsza i sztywniejsza. Dowodzą tego zaliczone testy Kategorii 3 czyli te same, które przechodzą trailowe rowery, jak chociażby popularny Neuron.
W poszukiwaniu gramów, które można urwać inżynierowie Canyon wyeliminowali w tylnym trójkącie jeden z klasycznych piwotów na rzecz elastycznego, karbonowego (flex pivot).
Dodatkowe gramy, ale także zwiększenie sztywności konstrukcji uzyskano dzięki formowaniu wtryskowemu włókna węglowego przy mocowaniu dampera oraz formowaniu kompresyjnemu włókna węglowego w przypadky tylnego wahacza ramy CFR. Ponadto w ramach CFR w wszystkich punktach zastosowano łożyska CeramicSpeed SLT, także główce ramy.
Ostatecznie rama CFR waży 1535 gramów co czyni ją prawdopodobnie najlżejszą na świecie, za to rama CF z wagą 1925 gramów to wciąż jedna z najlżejszych konstrukcji dostępnych na rynku. Trzeba też podkreślić, że wytrzymałość oraz podstawowe cechy ram CFR oraz CF są takie same.
Jeszcze szybciej pod górę … i w dół
Rama Canyon Lux World Cup ma także poprawione parametry kinematyczne oraz anti-squat czyli mówiąc po polsku ma za zapewnić jeszcze lepszą transmisję energii z pedałowania, co jest kluczowe na podjazdach, gdzie często wyścigi się rozstrzygają.
Za lepszą kontrolę roweru na zjazdach odpowiada z kolei o 15 mm dłuższy reach i to dla każdego rozmiaru ramy oraz bardziej progresywny kąt główki ramy, który został zmniejszony z 70 na 68.5 stopnia. To wszystko w połączeniu z krótkim mostkiem przesuwa pozycję kolarza w centralną część roweru dając więcej pewności na zjazdach.
Dla zrównoważenia w/w zmian i w celu podkreślenia wyścigowego charakteru roweru wprowadzono jeszcze kilka dodatkowych modyfikacji – we wszystkich rozmiarach skrócono chainstay o 5 mm, obniżono kąt rury podsiodłowej o pół stopnia i dodatkowo rura podsiodłowa została skrócona o 10 mm robiąc miejsce dla dropperów o wyższym skoku.
CeramicSpeed SLT
Nowa rama Canyon Lux World Cup została zaprojektowana tak, by zminimalizować obciążenie łożysk, piwotów czy nawet samego zawieszenia, dając możliwość ustawiania niższego ciśnienia w amortyzatorach. Dodatkowo przy mocowaniu dampera zastosowane zostały dodatkowe uszczelki chroniące przed wodą i brudem.
Dużym wyróżnikiem ramy CFR są łożyska CeramicSpeed SLT, czyli samosmarujące, odporne na korozję i bezobsługowe, z dożywotnią gwarancją, co ma sprawić jeszcze większą niezawodność całej konstrukcji!
Integracja koszmarem mechanika? Nigdy więcej!
Co prawda w najnowszym Luxie znajdziemy wewnętrzne prowadzenie przewodów, co już na myśl o ich wymianie może spędzać sen z powiek czy też przywoływać rowery, które na zjazdach hałasują jak dziecięce grzechotki. Nic z tych rzeczy. Mamy tu wewnętrzne tunele, którymi prowadzone są przewody od główki ramy do przerzutki czy tylnego hamulca.
Dodatkowo w nowym Luxie mamy zintergrowaną blokadę przeciwuderzeniową. Już nie trzeba zabezpieczać górnej rury ramy przed uderzeniem gripem czy manetką. Dodatkowo blokada jest miejscem wprowadzenia przewodów do główki ramy, co całemu kokpitowi nadaj jeszcze bardziej czystego, eleganckiego wyglądu.
Detale…
Mały, ale istotny wyróżnik nowego Luxa, to miejsce na dwa bidony, co szczególnie istotne jest w przypadku długodystansowej jazdy – maratonów MTB czy etapówek. Oprócz tego minimalistyczny, ważący 3,6 grama chain guide czy kompaktowy, chowany w osi Quixle umożliwiający zdjęcie tylnego koła bez użycia narzędzi.
Canyon Lux World Cup vs. Canyon Lux Trail
Premiera Canyon Lux World Cup ma miejsce prawie rok po premierze nowej, ścieżkowej odsłony czyli Canyon Lux Trail, roweru będącego odpowiedzią na jeden z ostatnich trendów – downcountry, miała miejsc w sierpniu 2021. Pisałem o tych rowerach zaraz po premierze. Downcountry? W skrócie to cały czas szybki rower, na którym z powodzeniem można startować w zawodach XC (cross country czy maratonach MTB), ale m.in. dzięki szerszym oponom i większemu skokowi daje dużo więcej radości i frajdy na zjazdach, także tych długich i bardziej wymagających.
O ile Lux World Cup to bezkompromisowa maszyna do ścigania ze skokiem 100 mm zarówno z przodu, jak i tyłu, to Lux Trail oferuje nam 120 mm skoku z przodu i 110 mm z tyłu. Ponadto Trail ma dłuższy o 10 mm Reach, jeszcze bardziej progresywny kąt główki ramy – 67.5 stopnia, dłuższy o 5 mm chain stay oraz dłuższą o 34 mm bazę kół (rozm. M), co przekłada się na większą kontrolę na zjazdach. Dodatkowo tylko w rowerach Lux Trail znajdziemy domyślnie zamontowany dropper, co też wynika z ukierunkowania na przyjemność z jazdy, a nie tylko bezkompromisowego patrzenia niską wagę i efektywność. Prowadzenie ułatwia też o 20 mm szersza kierownica (760 vs 740 mm).
Canyon Lux World Cup CFR
Nowy Canyon Lux World Cup to cztery konfiguracje CF oraz (wkrótce dostępne) dwie konfiguracje CFR – LTD oraz Team, których najważniejszą cechą jest naprawdę niska waga wynosząca tylko 9.8 kg i 10.00 kg.
Najwyższym, bezkompromisowym modelem jest Canyon Lux World Cup CFR LTD oparty o rozwiązania ze stajni SRAM/RockShox. Mamy tu zawieszenie RockShox – z przodu SID SL Ultimate, a z tyłu damper SIDLuxe Ultimate, oba z bezprzewodową manetką. Napęd to z kolei pełny SRAM XX1 Eagle AXS z suportem CeramicSpeed. Koła to jeden z najwyższych modeli DT Swiss – XRC 1200 Spline z oponami MAXXIS Ikon EXO 2.35″.
Cena: 38 999 PLN
Waga: 9.80 kg
Pełna konfiguracja na canyon.com.
Druga konfiguracja, cięższa o 200 gram model to Canyon Lux World Cup CFR Team dostępna będzie w teamowym malowaniu Alpecin Fenix, wyceniony na 34 999 PLN. Podstawą jest oczywiście najlżejsza rama Canyon Lux World Cup CFR. Wersja teamowa zawieszona jest na rozwiązaniach od FOX – widelcu FOX 32 Step Cast Factory oraz damperze FOX Float DPS Factory ze zdalną manetką blokady. Napęd to 12 rzędowe Shimano XTR, a jedynym komponentem spoza rodziny Shimano jest korba Race Face Next SL. Koła to DT Swiss – XRC 1200 Spline z oponami MAXXIS Ikon EXO 2.35″.
Waga: 10.00 kg
Pełna konfiguracja na canyon.com
Rowery Canyon Lux World Cup CFR dostępne będę w sierpniu 2022.
Canyon Lux World Cup CF
Na bazie ramy Lux World Cup CF także mamy dwie konfiguracje, każda w dwóch malowaniach.
Wyższy model to Canyon Lux World Cup CF 7 wyceniony na 20 999 PLN, w którym za zawieszenie odpowiadają komponenty FOX – widelec FOX 32 Step-Cast Performance Elite Remote oraz damper FOX Float DPS Performance Elite Remote. Napęd to pełne 12. rzędowe Shimano Deore XT obejmujące przerzutkę, łańcuch, kasetę, korbę, suport i hamulce. CF 7 to jedyny rower z rodziny Luxa, który nie ma kół DT Swiss tylko karbonowe Reynolds TR309c wyposażone w opony MAXXIS Ikon EXO 2.35.
Waga: 11.60 kg
Pełna konfiguracja na stronie canyon.com.
Niższy model Canyon Lux Wolrd Cup CF 6 to także połączenie zawieszenia FOX i napędu Shimano. O ile samo zawieszenie FOX jest to samo co w wyższym modelu, o tyle napęd to 12. rzędowe Shimano SLX (przerzutka, łańcuch, kaseta, korba, suport i hamulce). Mamy też te same opony czyli MAXXIS Ikon EXO 2.35, ale na kołach DT Swiss X 1900 Spline.
Waga: 12.10 kg
Pełna konfiguracja na stronie canyon.com.
Canyon Lux Trail
Na ofertę Canyon Lux Trail w tej chwili składają się cztery rowery, wszystkie zbudowane na karbonowej ramie Lux Trail CF.
Waga: 11.80 kg
Aktualna cena to 26 399 PLN. Dostępność można sprawdzić na stronie canyon.com.
Oczko niższy Canyon Lux Trail CF 7 zbudowany jest na komponentach Shimano Deore XT oraz zawieszeniu FOX Performance Elite (Float DPS i 34 Stepcast). Dropper także od FOXa – model Transfer SL Performance Elite. Koła to ponownie DT Swiss, ale tym razem model XRC 1700 Spline z oponami Schawlbe Racing Ralph SR TLE EVO 2.35 i Wicked Will SR TLE EVO 2.4.
Waga: 11.70 kg
Aktualna cena to 21 499 PLN. Dostępność można sprawdzić na stronie canyon.com
Najniższy model w kolekcji to Canyon Lux Trail CF 6, który nadal jest bardzo dobrze wyposażonym rowerem, gotowym by ruszyć nim na szlak. Zawieszenie to tak jak w wyższym modelu – FOX 34 Stepcast Performance i FOX Float DPS Performance Elite z dropperem FOX Transfer SL Performance Elite. Zasadnicza różnica to napęd – mamy tu 12. rzędowe Shimano SLX, a także trochę cięższe koła DT Swiss X 1900 Spline. Opony bez zmian – Schwalbe Racing Ralph 2.35 i Schwalbe Wicked Will 2.4.
Waga: 12.10 kg
Rower wyceniony jest aktualnie na 16 699 PLN i dostępny na stronie canyon.com
Dla fanów marki oraz Emilly Batty jest jeszcze jeden, limitowany, wyceniony na 28 899 PLN, najwyższy model Canyon Lux Trail CF 9, jednak jego dostępność jest mocno ograniczona.
COMMENTS