Kolarski flesz / 22 / 02 / 2022

HomeSportSprzęt

Kolarski flesz / 22 / 02 / 2022

Starając się być na bieżąco szczególnie w temacie kolarstwa górskiego praktycznie codziennie przeglądam kilkadziesiąt nie tylko anglojęzycznych źródeł w internecie, gdzie natrafiam na informacje zarówno z obszarów biznesu, sprzętu, jak i sportu. Wiele z nich jest interesujących albo nawet bardzo interesujących, ale ograniczone zasoby nie pozwalają mi na robienie wpisów na temat każdej z nich. Dlatego też w mniej albo bardziej cyklicznej formie będę się z Wami dzielić tym co znalazłem w sieci.


W dobie powszechności znajomości języka angielskiego oraz narzędzi do tłumaczenia stron nie ma już w zasadzie barier językowych, dlatego też poniżej znajdziecie krótkie zajawki zagadnień oraz linki do źródeł.

Zapraszam Was do czwartej odsłony „przeglądu kolarskiego internetu”.

Branża rowerowa

Rekordowe wyniki finansowe Shimano

Japoński producent m.in. komponentów rowerowych podsumował rok 2021, który okazał się rekordowy dla firmy zarówno pod względem sprzedaży, jak i zysku. W kategorii komponentów rowerowy japoński producent odnotował wzrost obrotów o 49% do kwoty 443,7 miliarda jenów (3,8 mld dolarów), a dochód wzrósł o 82,7% do kwoty 125,2 miliarda jenów. Miniony rok był dla Shimano najlepszym od rekordowego 2015 roku, kiedy to firma odnotował obroty na poziomie 314 mld jenów.

Więcej na bicycleretailer.com

Porsche kupuje 20% udziałów w Fazua

Możemy się opierać trendowi e-rowerów, mówić, że ze wspomaganiem to nie kolarstwo, ale rosnąca sprzedaż e-rowerów jest niezaprzeczalna. Dowodem na to niech będzie także nieprzypadkowa decyzja Porsche o zakupie 20% udziałów w Fazua, producencie rozwiązań dla e-rowerów, najbardziej dyskretnym systemie wspomagania jazdy, wykorzystywanym już przez ponad 40 marek rowerowych. Współpraca będzie obejmować dwa obszary – produkcję e-rowerów Porsche oraz rozwój samej technologii.

Więcej w biurze prasowym marki Porsche newsroom.porsche.com

Belgijski gigant motoryzacyjny Lucien uruchamia sieć sklepów rowerowych

Lucien to rodzinna firma, której korzenie sięgają początku XIX wieku. Od 1931 roku zaangażowana w biznes motoryzacyjny jako importer i dystrybutor aut. W tej chwili udział firmy w rynku moto w Belgii sięga 23%. W ostatnich miesiącach w wyniku przejęć dwóch mniejszych biznesów rowerowych Lucien uzyskał dostęp do rynku i możliwość otwarcia dziewięciu sklepów. W planach jest także ogromny, liczący 3 tys m2 sklep w Brukseli, a długodystansowo powstała sieć sklepów w perspektywie 5 lat ma objąć swoim działaniem wszystkie najważniejsze miasta w Belgii i ma być pierwszym wyborem dla Belgów.

więcej na cyclingindustry.news

Harley-Davison sprzedał e-rowery o wartości ponad 40 mln dolarów

W 2019 roku Harley-Davison wprowadził do sprzedaży markę LiveWire, w której portfolio obok elektrycznego motocykla były także e-rowery Serial 1 z silnikami Brose oraz dziecięce rowerki biegowe z elektrycznym zasilaniem. W gruncie rzeczy marka Harley Davison jest jedną z najbardziej autentycznych jeśli chodzi o tzw. e-mobility. To założyciele Wiliam Harley i Arthur Davison na początku XX wieku w ramach różnych eksperymentów jako pierwsi albo jedni z pierwszych zamontowali silnik w ramie rowerowej!

Więcej na electrek.co

Raport UCI prezentuje raport korzyści w kontekście Mistrzostw Świata w kolarstwie górskim 2021

Odwieczna dyskusja czy zawody sportowe mogą być motorem dla lokalnej gospodarki czy turystyki? Jeśli zapytać zawodników, to w różne miejsca gdzie startują przyjeżdżają chwilę przed, a wyjeżdżają chwilę po, skupiając się – co oczywiste – na treningu, rywalizacji i regeneracji. UCI raportem na temat MŚ MTB 2021 pokazuje i udowadnia, że zawody sportowe można przekuć w sukces promocyjno-komercyjny. Kilka najciekawszych danych z raportu: blisko 6 mln euro obrotu w regionie, generując 156 miejsc pracy. Do tego 96% odwiedzających wskazało Val di Sole jako miejsce gdzie chętnie spędziliby wakacje sami lub polecili by znajomym, 90% mieszkańców oraz 93% odwiedzających było zadowolonych z wydarzenia, a zawody były transmitowane w 113 krajach z 15 milionami widzów, do tego blisko 40 mln interakcji w social mediach.

Więcej na uci.org

Kolejna kradzież, tym razem rowerów Giant

Nie tak dawno internet obiegła informacja o napadzie na ciężarówkę z komponentami Shimano, przede wszystkim do ebike’ów, przeznaczonymi dla firmy BikeFun. Wartość skradzionego towaru wyceniano nawet na 10 mln eur. Brytyjski serwis MBR donosi o kolejnej kradzieży, także na autostradowym parkingu między Lowestoft i Londynem. Tym razem łupem złodziei padło 127 nowych e-rowerów Giant – głównie modeli Reign E+ MX Pro oraz Talon E+.

Więcej na mbr.co.uk

Sprzęt

Focus rozszerza swoje portfolio o karbonowego ścieżkowca JAM 8

Linia JAM w portfolio niemieckiego producenta przeszła odświeżenie w zeszłym roku, kiedy to aluminiowa wersja dostała większy skok (150 mm) oraz większe koła (29″ zamiast 27.5″). Poprawiona została także geometria, co przełożyło się na szerszy rozstaw kół oraz nowe kąty – główki 65 i podsiodłowy 76 stopni.

Właśnie zaprezentowana została wersja karbonowa Focus JAM 8. W całej konstrukcji tylny trójkąt pozostaje aluminiowym. Karbonowy JAM 8 ma także przeprojektowany system zawieszenia FOLD (Focus Optimized Linkage Design), dzięki czemu w głównej części ramy jest miejsce na drugi koszyk na bidon. Ale nie tylko o to chodzi, mamy też większą progresywność całej konstrukcji, dzięki czemu można będzie na tym rowerze jeszcze więcej wycisnąć na zjazdach. Do tego otrzymujemy wewnętrzne prowadzenie przewodów oraz schowek w dolnej rurze dużego trójkąta na niezbędne rzeczy.

Więcej na focus-bikes.com

Wszystko co musisz wiedzieć o oponach i kasetach.

W serwisie bikeradar.com ukazały się dwa bardzo obszerne i chyba wyczerpujące przewodniki po chyba najbardziej obszernych tematach w kolarstwie – oponach oraz kasetach. Wszystko jest wyjaśnione w szczegółach. Myślę, że dla wielu osób to niezła kopalnia wiedzy, a dla innych po prostu ustrukturowanie już posiadanej wiedzy.

Kompendium wiedzy o kasetach

Kompendium wiedzy o oponach

Merino – eko czy nie eko?

W ostatnich latach bardzo wzrosła popularność wykorzystania wełny merino przy produkcji odzieży kolarskiej. Choć wełna kojarzy się raczej z odzieżą na chłodniejsze dni, to włókna wykorzystywane są także przy produkcji letnich ubrań. Przewaga wełny merino oprócz tego, że jest naturalnego pochodzenia i podlega naturalnej biodegradacji jest fakt, że w przeciwieństwie do sztucznych włókien jest – jak każda wełna – dużo bardziej odporna na przyswajania zapachów, co oznacza, że można z odzieży z merino korzystać częściej i prać ją rzadziej. Świętnie sprawdza się m.in. w bikepackingu, kiedy nie mamy możliwości zabrać ze sobą aż tylu sztuk odzieży, a chcąc nie chcąc spędzamy trochę czasu między ludźmi.

Autor tekstu o wełnie merino podkeśla jedną rzecz, którą warto mieć w tyle głowy wybierając dla siebie odzież z wełny owczej. W czasach przemysłowej produkcji oraz eksploatacji zwierząt ponad ich siły, także w przypadku pozyskiwania wełny opracowano bolesną i brutalną metodę mulesing o której można przeczytać np. tu. W skrócie – chodzi o wycinanie wełny RAZEM ze skórą, co jest dla zwierzęcia bardzo bolesne. Dlatego też wybierając odzież z merino trzeba się upewnić, że jest ona opatrzona znakiem MULESING FREE.

Więcej na road.cc

Sport

Drony dostają zielone światło

Dopiero co mieliśmy zamieszanie z realizacją części relacji z wyścigu przełajowego za pomocą drona, co okazało się nielegalne i zostało zabronione przez sędziów UCI. Kilka dni później UCI przedstawia nowe przepisy to umożliwiające. Na pewno możemy liczyć, że pierwsze takie ujęcia zobaczymy podczas relacji z Pucharu Świata MTB które transmitowane będą na redbull.com.

Więcej na cyclingmagazine.ca

Isla Short stawia na sponsoring indywidualny

W minioną niedzielę mogliśmy oglądać wyścig Internacionales XCO Chelva, gdzie zawodniczka ze Szkocji, Isla Short zajęła czwarte miejsce. Po jednym sezonie przygody z Orbea Factory Team zawodniczka postawiła na sponsoring indywidualny. Nie tak dawno na #mtbxcpl pisałem o tym, że podjęła współpracę z marką Endura, a ostatnio także światło dzienne ujrzała informacja, że będzie jeździć na rowerach marki Juliana czyli damskiej wersji Santa Cruz.

Więcej na juliana.com

Maxxis Factory Team powraca

Marki Maxxis nie trzeba nikomu przedstawiać. W skład drużyny wejdzie czterech zawodników – dwoje specjalistów od XCO: Haley Smith oraz Andrew L’Esperance i dwoje specialistów od grawitacji Sophie Allen i Colton Peterson. Zawodnicy oprócz dyscyplin w których się specjalizują startować będą także w wyścigach gravelowych. Do dyspozycji będą mieli rowery Ibis Cycles – Exie do cross country, Makka MX do wyścigów gravel i Ripmo do enduro. Oficjalna prezentacja zespołu Maxxis Factory Team odbędzie się podczas kwietniowego festiwalu Sea Otter.

Więcej na maxxisfactoryracing.com

Sławek Łukasik w gronie „13 do obserwowania” serwisu Pinkbike

Może komuś to uciekło, ale Sławek Łukasik m.in. dzięki dobrym wynikom w ostatnim sezonie w 2022 będzie jeździć w ekipie Canyon Pirelli, a teraz jeszcze oliwy do ognia dolewa serwis Pinkbike, który wymienia Polaka w gronie trzynastu zawodników, których warto obserwować i śledzić.

Więcej na pinkbike.com

fot. Bartek Wolinski / Red Bull

Mathieu van der Poel wrócił na rower

Mimo, że Holender nie startuje, a cały czas rehabilituje się to jednak wrócił na rower. Razem ze swoją drużyną, Alpecin Fenix, jest w Hiszpanii, gdzie wnikliwie obserwujący najpierw dojrzeli go na rowerze, a później także jego przejazdy znalazły się na jego profilu na stravie. Jak się jednak okazuje, nawet trzycyfrowe dystanse ocierające się o 200 km to nie jest trening, a po prostu jazda na rowerze – na co zwraca TerryMcKall z serwisu Canadian Cycling Magazine.

Więcej na cyclingmagazine.ca

Egan Bernal już na rowerze!

Aż trudno w to uwierzyć, ale Kolumbijczyk mimo ogromnych obrażeń jakie odniósł w skutek zderzenia się z autobusem właśnie wrócił na rower. Co prawa na razie stacjonarny, ale i tak jest to więcej niż imponujące, pokazujące jego determinację do powrotu do ścigania.

Więcej na rowery.org

Po raz pierwszy poznamy Mistrzynię Świata U23 na szosie!

UCI wykonuje kolejne kroki w kierunku równości płci. Już w tym roku w ramach wyścigu ze startu wspólnego, oraz jazdy indywidualnej na czas nagrodzone zostaną zawodniczki kategorii U23, a od 2025 roku wyścigi dla tej kategorii będą rozgrywane osobno.

Więcej na velonews.com

COMMENTS

DISQUS: 0