Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
Długo czekaliśmy na to, o czym mówiło się już od dawna – ELEKTRONICZNY XTR.
Jako, że nowa grupa jest elektroniczna więc skupmy się na sercu tego wszystkiego, czyli komputerku.
Wyświetlacz wskazuje tryb pracy systemu (Mapa1, Mapa2, tryb manualny) oraz aktualne przełożenie, zarówno na mechanizmie korbowym jak i kasecie. Ponadto informuje o stanie naładowania baterii i trybie pracy zawieszenia (kompatybilne z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami FOX), a sygnał dźwiękowy poprzedza automatyczną zmianę przełożenia. Najbardziej rewolucyjną opcją nowego XTR jest tzw. Synchro Shift. Zmiany biegów zarówno przedniej jak i tylnej przerzutki możemy dokonywać za pomocą tylko jednej manetki. Przednia przerzutka śledzi tylne przełożenie i na tej podstawie dobiera najbardziej optymalny bieg na mechanizmie korbowym. Dzięki temu zachowana zostaje najlepsza linia łańcucha, a rowerzysta nie musi się przejmować zmianą przełożeń przedniej przerzutki. Podczas automatycznej zmiany przedniego przełożenia system dokona również niezbędnej korekty pozycji łańcucha na kasecie – sami możemy zdefiniować, o ile koronek. Mapę przełożeń, czyli wzór, według którego system dokonuje automatycznych zmian przednich biegów, można przełączyć w czasie jazdy przyciskiem na wyświetlaczu. Do dyspozycji użytkownika są dwie predefiniowane mapy, które można modyfikować po podłączeniu do komputera. Tym samym przyciskiem przejść można również do trybu w pełni manualnego.
To co kolarzy może jeszcze interesować, to rzecz jasna waga:
- Przednia przerzutka (FD-M9070 D-typ): 115 g
- Tylna przerzutka (RD-M9050-GS): 289 g
- Wyświetlacz (SC-M9050): 30 g
- Manetka (SW-M9050): 64 g
Pojawia się pytanie co dalej… automatyczna zmiana biegów powiązana z pomiarem mocy?Programowanie zakresów mocy do konkretnych przełożeń? Idąc dalej elektroniczna blokada zawieszenia połączona z trackiem z gps, na którym zaznaczymy sobie gdzie ma być miękkie, a gdzie sztywne? Inżynierów teraz chyba ograniczyć może już tylko fantazja i „strategia” dawkowania nowinek, którą obrali producenci sprzętu.
https://vimeo.com/96906873
COMMENTS