Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
Wyniki ankiety za 2021 rok powinny ukazać się mniej więcej rok temu. Wiemy jednak dobrze co wtedy się wydarzyło. Kiedy już trochę oswoiliśmy się (ale to źle brzmi!) z tematem wojny tuż za naszą wschodnią granicą sezon kolarski wszedł na pełnej, a ja niestety nie miałem tzw. wolnych zasobów, żeby poświęcić kilka dni na opracowanie jej wyników i publikacje. Wychodzę jednak z założenia, że te akurat dane są na tyle atrakcyjne, że nawet z rocznym opóźnieniem można się nad nimi pochylić, tym bardziej jeśli już można wypełniać ankietę podsumowującą sezon 2022.
Trzeba na wstępie przypomnieć sobie, że 2021 rok, to był rok powolnego powrotu do normalności po tym, co Covid-19 zafundował nam zwłaszcza w 2020 roku. Branża rowerowa najpierw była w panice związanej z zamykaniem nas w domu, a później kiedy okazało się, że wyjazdy zagraniczne są mocno utrudnione to popyt na aktywności w kraju wystrzelił, także obejmując tym rowery, ale nie tak bardzo kolarstwo. Kolarstwo cierpiało, bo przez cały 2020 rok były bardzo ograniczone możliwości organizacji imprez. Przez to też wiele osób poszukiwało innych form spędzania czasu na rowerze niż wspominane wyżej zawody.
Tak to się akurat zgrało w czasie, że od kilku lat Polska, zwłaszcza południowa, przeżywa absolutny boom w kontekście infrastruktury do uprawiania kolarstwa górskiego. Nazywając rzeczy po imieniu, przybywa wręcz lawinowo singletracków i bikeparków, które dostarczają nie mniej adrenaliny co zawody kolarskie, jednocześnie dając co najmniej tyle samo frajdy oraz emocji, a do tego taka forma spędzania czasu jest dużo bardziej atrakcyjna w kontekście spędzania czasu ze znajomymi czy rodziną. Tu naprawdę każdy znajdzie coś dla siebie.
Ankieta rowerowa 2021
Ankieta była aktywna – jak co roku – na przełomie roku, od grudnia 2021 do stycznia 2022. W tym czasie wypełniło ją ponad 2,2 tysiąca osób – jak co roku – czyniąc ją unikatowym badaniem w skali kraju. Po drugiej stronie mamy już tylko sondaże realizowane na zlecenie firm.
„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – tak można podsumować to, co od kilku lat dzieje się w kategorii, która jeszcze kilkanaście lat temu była w zasadzie zdominowana przez kilka tytułów prasowych, kilka blogów oraz fora dyskusyjne. Dziś mamy płynną granicę między tym co jest można określić tradycyjnymi mediami, blogami, mediami społecznościowymi, czy inflencerami aktywnymi czy to na instagramie czy na YouTube. Żeby tego było mało rośnie kolejna kategoria czy raczej kanał dystrybucji treści „on demand” czyli na żądanie. Mowa tu o podcastach.
Ale po kolei…
Kolarstwo jako dyscyplina
- choć mówią, że „szosa jest królową” to patrząc per dyscyplina największą popularnością wśród ankietowanych cieszy się olimpijska odmiana kolarstwa górskiego czyli cross country (51,1%). Dalej mamy wspomnianą szosę (45,5%). Podium uzupełniają maratony MTB, których sytuację, a raczej to co dzieje się na trasach śledzi blisko 1/3 ankietowanych. Domniemać tu trzeba, że w przypadku tego ostatniego chodzi raczej o nasze polskie podwórko,
- zainteresowanie kolarstwem przełajowym (CX) rośnie z roku na rok. W 2021 roku zainteresowanie cyclocrossem deklarowało blisko 25% ankietowanych,
- jeszcze do ubiegłego roku kolarstwo szosowe i torowe mogliśmy oglądać głównie w Eurosporcie, a górskie czy grawitacyjne w Red Bull TV. Od tego roku prawie wszystkie kolarskie dyscypliny i konkurencje będą dostępne tylko na Eurosport,
- ponad 20% zainteresowaniem niezmiennie cieszy się enduro, które w Polsce przeżywa swoje złote chwile, a do tego mamy tak zdeterminowanych zawodników jak Sławek Łukasik, którzy startują na największych imprezach na całym świecie. Podobnym zainteresowaniem cieszy się najbardziej ekstremalna odmiana kolarstwa grawitacyjnego czyli downhill (DH),
- kilkunastoprocentowe zainteresowanie notują stosunkowo młode odmiany kolarstwa pod szeroko pojętym hasłem „ultra” – głównie gravelowe, ale także terenowe, MTB i szosowe.
Źródła wiedzy o kolarstwie
- wiedzę czerpiemy przede wszystkim z internetu, tak deklaruje ponad 98% ankietowanych;
- drugim źródłem informacji są znajomi, co w sumie trzeba odebrać jako dobry sygnał, bo to znaczy, że nie tylko czytamy, oglądamy czy słuchamy o kolarstwie, ale także o nim rozmawiamy!
- dla blisko 1/3 ankietowanych także telewizja jest źródłem informacji o kolarstwie, ale odsetek ten spada,
- od kilku lata odsetek osób, które zagląda do prasy drukowanej utrzymuje się na poziomie 20%. Końcówka 2021 przyniosła informację o zamknięcie drukowanej wersji Magazynu Bike, tym samym na rynku zostały tylko bikeBoard i Magazyn Szosa,
- w 2021 roku regularnie czytanie prasy zadeklarowało 20% ankietowanych, ze szczególnym uwzględnieniem bikeBoard (18,0%), Magazyn Bike (16,0%) i Magazynu Szosa (9,0%),
- rekordowe 70% ankietowanych osób zadeklarowało, że nie czyta prasy rowerowej!
- z 6% do 5% ankietowanych spadł odsetek osób, które deklarują, że mają dostęp do prasy za pośrednictwem prenumeraty, a z 20% na 18% spadł odsetek osób, które prasę kupują sporadycznie,
- w zakresie mediów internetowych (AKA portali) najpopularniejszymi i co ważne czytanymi regularnie serwisami o kolarstwie są – szosowym naszosie.pl, a o kolarstwie górskim i przełajowym – portal kolarski #mtbxcpl ;). Kopalnią wiedzy oraz porad niezmiennie jest forumrowerowe.org;
- w 2021 roku po raz drugi a ankiecie pojawiło się pytanie o media zagraniczne (przede wszystkim anglojęzyczne) czytane przez ankietowanych. W 2020 roku 65% deklarowało, że nie czyta kolarskich mediów zagranicznych, w 2021 roku odsetek ten spadł do 61%. Najpopularniejszymi serwisami są – pinkbike.com (19,1% – wzrost z 17%), bikeradar (17,8%) oraz cyclingnews.com (10,5% – spadek z 11.4);
- ponad 41% (wzrost z 27%) ankietowanych zaznaczyło, że nie czyta blogów rowerowych czy kolarskich,
- na najwyższym stopniu podium w 2021 roku blog Michała Lalika czyli 1enduro.pl, a na podium także prowadzone przez Łukasza Przechodzenia roweroweporady.pl oraz mamba on bike, za którym to projektem stoi Dorota Juranek,
- najniższym odsetkiem nieczytających mogą pochwalić się portale rowerowe i kolarskie (21%), dalej blogi (41%). Prasy nie czyta 70% ankietowanych – warto tu spojrzeć na wykres poniżej, który pokazuje jak na przestrzeni lat zmieniał się ten układ,
- w drugą stronę – portale czyta 80% ankietowanych, blogi 59%, a prasę tylko 30%;
- z roku na rok rośnie odsetek osób oglądających kolarskie czy rowerowe treści na YT. Jeszcze w 2019 roku 54% osób deklarowało, że nie ogląda nic na YT. W 2020 ta grupa osób zmniejszyła się o dokładnie 10% do poziomu 44%, by w 2021 roku spaść do 17,5%!
- na pozycję najpopularniejszego kanału na rowerowo kolarskim YT wybił się Michał Topór (46,9%), który zdetronizował Szajbajka, który notuje 46% poparcie. Na podium rowerowo-kolarski Bikeshow.cc prowdzony przez Janka Piątkiewicza z 30% udziałem. Czwarte miejsce to wbijający tu przebojem Zielony F16 (27,1%), a szerokie podium zamyka anglojęzyczny GCN,
- rok 2021 nie należał jeszcze do podcastów, bo tu odsetek niesłuchających dominuje. Zaczęło się od 93% w 2020 roku, by rok później była to nadal większość – 90,6%. Prawdopodobnie nadal wynika to z faktu bardzo ograniczonej oferty, bo osoby słuchające podcastów wskazują w zasadzie tylko dwa – Podkast Rowerowy oraz Pod Nominał Cast. W odpowiedziach pojawia się także osoba Maćka Jeziorskiego, który w ramach namtb.pl przez kilka tygodni w pandemii nagrywał rozmowy z czołówką polskiego cross country,
- Na koniec demografia – 9% (wzrost z 8,1%) ankietowanych to kobiety, 91% mężczyźni. Główne grupy wiekowe to roczniki 1981-1990 (35,4%), 1971-1980 (27,4%) i 1991-2000 (16,1%).
COMMENTS