Kolarski trening i rowerowa stylówa czyli wyniki Ankiety rowerowej 2021 w kategoriach TRENING, DIETA, LIFESTYLE

HomeSport

Kolarski trening i rowerowa stylówa czyli wyniki Ankiety rowerowej 2021 w kategoriach TRENING, DIETA, LIFESTYLE

Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.


Wspieraj Autora na Patronite

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wyniki ankiety za 2021 rok powinny ukazać się mniej więcej rok temu. Wiemy jednak dobrze co wtedy się wydarzyło. Kiedy już trochę oswoiliśmy się (ale to źle brzmi!) z tematem wojny tuż za naszą wschodnią granicą sezon kolarski wszedł na pełnej, a ja niestety nie miałem tzw. wolnych zasobów, żeby poświęcić kilka dni na opracowanie jej wyników i publikacje. Wychodzę jednak z założenia, że te akurat dane są na tyle atrakcyjne, że nawet z rocznym opóźnieniem można się nad nimi pochylić, tym bardziej jeśli już można wypełniać ankietę podsumowującą sezon 2022.


Trzeba na wstępie przypomnieć sobie, że 2021 rok, to był rok powolnego powrotu do normalności po tym, co Covid-19 zafundował nam zwłaszcza w 2020 roku. Branża rowerowa najpierw była w panice związanej z zamykaniem nas w domu, a później kiedy okazało się, że wyjazdy zagraniczne są mocno utrudnione to popyt na aktywności w kraju wystrzelił, także obejmując tym rowery, ale nie tak bardzo kolarstwo. Kolarstwo cierpiało, bo przez cały 2020 rok były bardzo ograniczone możliwości organizacji imprez. Przez to też wiele osób poszukiwało innych form spędzania czasu na rowerze niż wspominane wyżej zawody.

Tak to się akurat zgrało w czasie, że od kilku lat Polska, zwłaszcza południowa, przeżywa absolutny boom w kontekście infrastruktury do uprawiania kolarstwa górskiego. Nazywając rzeczy po imieniu, przybywa wręcz lawinowo singletracków i bikeparków, które dostarczają nie mniej adrenaliny co zawody kolarskie, jednocześnie dając co najmniej tyle samo frajdy oraz emocji, a do tego taka forma spędzania czasu jest dużo bardziej atrakcyjna w kontekście spędzania czasu ze znajomymi czy rodziną. Tu naprawdę każdy znajdzie coś dla siebie.

Ankieta rowerowa 2021

Ankieta była aktywna – jak co roku – na przełomie roku, od grudnia 2021 do stycznia 2022. W tym czasie wypełniło ją ponad 2,2 tysiąca osób – jak co roku – czyniąc ją unikatowym badaniem w skali kraju. Po drugiej stronie mamy już tylko sondaże realizowane na zlecenie firm.

Obszary, których dotyczy ten fragment ankiety chyba najmniej dynamicznie się zmieniają, raczej cementując pozycję konkretnych marek w poszczególnych kategoriach. Wymienione poniżej odpowiedzi zostały udzielone przez niespełna 40% ankietowanych, tylko osoby, które zadeklarowały, że naprawdę trenują. Podsumowanie sezonu 2022 przyniesie nowe otwarcie w tym obszarze, bo będzie odwrotnie, poniższe pytania będą dostępne dla wszystkich, co pozwoli zobaczyć jak bardzo rozbieżne albo zbieżne jest podejście wszystkich jeżdżących na rowerze do tych, którzy są nastawieni na prawdziwy trening.

Kolarstwo – narzędzia treningowe, formy treningu

  • Niespełna 62% ankietowanych deklaruje, że trenuje kolarstwo;
  • najpopularniejszym urządzeniem do rejestracji treningów i aktywności są urządzenia Garmin z blisko połową udziałów w rynku (44,5%), ale trzeba tu odnotować spadek z poziomi 49,8% rok wcześniej, przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu drugiego na rynku Wahoo z udziałami w okolicach 10%,
  • najpopularniejszą platformą, żeby nie powiedzieć że prawie monopolistą w zakresie przechowywania danych z treningów i aktywności jest Strava z udziałem ponad 80%. Co ciekawe, odsetek osób korzystających z tej platformy nie zmienił się rok do roku. Na drugim miejscu Garmin Connect (45% – wzrost z 40%) oraz Trainingpeaks (19% – wzrost z 17%).
  • stałym pytaniem w ankiecie jest także to o aktywności w okresie zimowym. Tu niezmiennie dominuje trening na rowerze, który deklaruje 62% ankietowanych.
  • po okresie zamknięcia wielu obiektów sportowych odbijają się po spadkach aktywności takie jak basen, siłownia czy indoor cycling. Minimalnie za to spadł odsetek osób deklarujących ćwiczenie w domu.
  • powoli rośnie odsetek osób trenujących na trenażerach i zwift. Ten pierwszy wybiera już 47% ankietowanych, a na wirtualne ściganie decyduje się 24%,
  • na popularności zyskuje także kolarstwo przełajowe, które rośnie rok do roku z 5% do 8%,
  • badania wydolnościowe to cały czas forma sprawdzianu tylko dla najbardziej zdeterminowanych – z badań regularnie korzysta 3% ankietowanych, natomiast blisko 1/5 robi je od czasu do czasu,
  • I teraz ciekawostka – 26% ankietowanych deklaruje, że badania wydolnościowe są za drogie, i dokładnie tyle samo – 26% – deklaruje posiadanie pomiaru mocy! A kolejne 15% zapowiada chęć zakupu w ciągu sezonu 2022. Tym samym zdecydowanie więcej osób jeździ na mocy, jednocześnie nie dbając o tak oczywistą rzecz jaką są badania,
  • jedna czwarta czyli 25% korzysta z usług trenera personalnego,
  • najpopularniejszą marką pomiaru mocy jest nasz polski Inpeak (10,3%), daleko na niższych stopniach podium Stages (3,3%) i Quarq (2,0%).

Dieta w sporcie

  • blisko 1/3 trenujących nie korzysta z suplementacji i tu nie zmienia się nic od kilku lat,
  • najpopularniejszą marką suplementów jest Olimp (21,1%), wysoki udział w rynku mają także SiS (20,0%) oraz Isostar (18,8%);
  • ponad 15% aktywnie trenujących przygotowuje sobie suplementację w oparciu o domowe receptury;
  • do popularnych marek suplementów należy zaliczyć także dystrybuowaną przez Decathlon markę aptonia, a także nutrend, powerbar i ale;

Rowerowy lifestyle

  • blisko 42,6% (spadek z 44%) ankietowanych deklaruje korzystanie z odzieży kolarskiej oferowanej przez Decathon (BTWIN / Rockrider / Van Rysel). Żadna inna marka nie ma podejścia i możemy mówić o niekwestionowanym liderze rynku;
  • na drugim miejscu niewątpliwie jedna z marek odzieży, które kolarstwo górskie mają wpisane w swoje DNA, a do tego marka o której bez kolorowania można powiedzieć, że jest premium – szkocka marka Endura z blisko 21% udziałem w rynku (wzrost z 19%);
  • na trzecim miejscu Rogelli (18% – wzrost z 16,9%), dalej martombike (14,1% – wzrost z 13,5%), brubeck (14,%) i 4F (12,7%),
  • najpopularniejszym rodzajem kawy jest espresso (21,9%), ale jednocześnie 1/5 ankietowanych deklaruje, że kawy nie pije wcale;
  • cały czas nie brakuje chętnych na różne formy kawy z mlekiem – latte macchiato (18,1%), cappuccino (17,5%) oraz espresso macchiato (5,4%);
  • 6,5% ankietowany deklaruje, że pije eKspresso ;)
  • 21,7% ankietowanych stawia po prostu na świeżo mieloną kawę nie zwracając uwagi na marki;
  • najpopularniejszą markę kawy od lat jest Lavazza, która od kilku lat uzyskuje około 14,9% głosów;
  • blisko 3/4 ankietowanych nie goli nóg, a spośród tych, którzy to robią najpopularniejszą metodą jest golenie (22%);

Bezpieczeństwo

W sezonie 2020 po raz pierwszy pojawiło się pytanie o używanie kasku. Jak widać kwestia ta jest dość oczywista dla świadomych użytkowników rowerów. I nic tu się nie zmienia 81% ankietowanych deklaruje, że używa kasku „zawsze, bez wyjątku”. Kolejne 8% zakłada kask tylko na treningi i zawody, kolejne prawie 8% „czasem tak, czasem nie”.


Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!


REKLAMA

COMMENTS

DISQUS: 0