Kolarski flesz / 24 / 02 / 2023

HomeFlesz

Kolarski flesz / 24 / 02 / 2023

Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.


Wspieraj Autora na Patronite

Postaw mi kawę na buycoffee.to

W ciągu ostatnich dwóch tygodni o ostatniego „flesza” trochę się wydarzyło. Mamy kolejne, niestety mało korzystne i nie wróżące dobrze na przyszłość informacje z branży rowerowej. Z drugiej strony największe imprezy targowe nie narzekają na brak chętnych. Nie wszystkie marki rowerowe też ograniczają swoje działania, bo GT Bicycles wraca do korzeni. Dużo dzieje się w sporcie – rozpoczynają się wiosenne klasyki, wszystkie ekipy cross country odkryły prawie wszystkie karty. Dużo się dzieje w sprzęcie – przecieki o 13 rzędowej grupie FSA, nowe produkty od m.in. Endury, Hope i MSR, innowacyjne zawory Funn FastAir. I plotki o nowym Treku Supercalibrze! Zapraszam do lektury…


BIZNES I INFRASTRUKTURA


Shimano z rekordowymi wynikami, ale też sygnałami nadchodzącego kryzysu

Shimano opublikowało wyniki finansowe za 2022 rok, tym samym osiągając drugie z rzędu najwyższe w historii firmy obroty. W 2021 roku obroty części rowerowej wyniosły 443 miliardy jenów, co było wzrostem o 44% względem roku 2020. Miniony rok, to kolejny wzrost, tym razem o 16,6% do poziomu 517.4 miliarda jenów. Z raportu możemy się też dowiedzieć, że istotnie spada popyt na rowery z niskiej i średniej półki, co przekłada się na wysokie zapasy komponentów Shimano dla tych kategorii. Tylko w przypadku rowerów z najwyższej półki cały czas utrzymują się niskie zapasy komponentów.

W pierwszym półroczu 2023 Shimano prognozuje spadek sprzedaży o 19.6%, a w drugim półroczu o 27%, co średniorocznie daje spadek na poziomie 23%.

Więcej na https://www.bicycleretailer.com

MIPS notuje spadek sprzedaży o 46%

Co prawda spadek dotyczy tylko czwartego kwartału, ale też jednocześnie jest to okres, który bezpośrednio wynika ze sprzedaży w poprzednich miesiącach i sygnalizuje trend, który może pojawić się na w trakcie sezonu 2023. Krótko mówiąc, rynek sprawia wrażenia pewnego nasycenia i zbliżający się rok raczej nie będzie zbyt dobry dla branży rowerowej.

Więcej na https://road.cc

Sea Otter Europe notuje powracających wystawców

Siódma edycja festiwalu rowerowego, a dokładniej jego europejskiej odsłony – Sea Otter Europe, która pod koniec września 2023 odbędzie się na Costa Brava w Hiszpanii. Na chwilę obecną około 95% wystawców z edycji 2022 potwierdziło swój udział i to w rozszerzonym zakresie. Już ubiegłoroczna odsłona wydarzenia była większa o 30%, a w tym roku można spodziewać się jeszcze większego zainteresowania.

Więcej na https://cyclingindustry.news

Eurobike 2023 wyprzedane

Na cztery miesiące do zaplanowanej na czerwiec kolejnej edycji targów rowerowych Eurobike organizator informuje, że przestrzeń licząca ponad 150 tys metrów kwadratowych jest w pełni wyprzedana, a na targach pojawi się blisko 2 tysiące wystawców, o ponad 400 więcej niż rok wcześniej.

Więcej na https://cyclingindustry.news

Marka GT Bicycles ponownie niezależna

W ostatnim roku GT Bicycles razem z marką Cannondale, obie należące do Dorel Sports, zostały kupione przez konsorcjum PON, w którego rękach już wcześniej były takie marki jak Cervelo, Santa Cruz czy Focus. Po tym jak transakcja została sfinalizowana można było się spodziewać różnego rodzaju optymalizacji, co jest normalne, tym bardziej w tak trudnym momencie dla branży rowerowej jak ten. Okazuje się jednak, że w przypadku PON i GT Bicycles mamy odwrotną sytuację. Zarządzanie marką wraca do jej korzeni, Kalifornii i jak możemy przeczytać w komunikacie, uzyskuje wolność i swobodę w strategii rozwoju.

Warto przypomnieć, że GT Bicycles, to jedna z najstarszych marek w kolarstwie górskim, której początki sięgają 1972 roku, a charakterystyczny trójkąt w ramie stał się jej znakiem rozpoznawalnym. Sam od kilku lat posiadam i jeżdżę właśnie na modelu Zaskar.

Więcej na https://www.bicycleretailer.com


SPORT


Bilety na kolarskie Mistrzostwa Świata – Glasgow 2023

W dniach 3-13 sierpnia 2023 w szkockim Glasgow odbędą się multidyscyplinarne Mistrzostwa Świata w kolarstwie. Co prawda wśród siedmiu dyscyplin i kilkunastu konkurencji nie ma graveli, które swój wyścig o tęczową koszulkę będą miały ponownie na początku października we Włoszech, ale nie zmienia to faktu, że będzie się dużo działo i dla każdego miłośnika kolarstwa to będzie duża rzecz. Właśnie ruszyła sprzedaż biletów.

Więcej na https://tickets.cyclingworldchamps.com/

Historia rodziny Backstedt

Magnus Backstedt, zwycięzca Paris Roubaix, ojciec Eylnor Backsted jeżdżącej w Trek Segafredo i Zoe Backsted w EF Education IBCO SVF. Tak zaczyna się ta historia…

Więcej na https://www.cyclingnews.com

Holmgren – jeszcze jednak rodzinna historia

Kilka tygodni temu na podium wyścigu juniorek podczas przełajowych Mistrzostw Świata zobaczyliśmy siostry Ava i Isabella Holmgren. Wcześniej na trasach Pucharu Świata MTB oglądalismy Gunnara Holmgren. Cała trójka to dzieci Lisy Holmgren oraz Roba Holmgren, którzy w 2000 roku byli odpowiednio – zawodniczką elity oraz trenerem kadry narodowej w kolarstwie górskim. W tym momencie Gunnar miał rok…

Więcej na https://cyclingmagazine.ca

MVDP, Wout van Aert i Tom Pidcock na szosie

Andrew Hood z Velonews przygląda się wiosennemu kalendarzowi startów „wielkiej trójki” dokąd teraz przeniesie się rywalizacja, którą dopiero co oglądaliśmy na przełajowych trasach.

Więcej na https://www.velonews.com

Nowe barwy Cannondale Factory Racing (CFR)

W sezonie 2023 CFR będzie we właśnie zaprezentowanych kolorowych strojach dobrze widoczne na trasach wyścigów cross country. W składzie nie ma już Henrique Avancini, który teraz został liderem siostrzanego zespołu wspieranego przez należącą do holdingu PON markę Caloi. W tym roku w CFR cztery osoby – Mona Mitterwallner oraz Alan Hatherly, Simon Andreassen i Charles Adridge, który jest najświeższym nabytkiem w ekipie.

Więcej w informacji prasowej.

Orbea Factory Team prezentuje swoje stroje i rowery

O ile sam fakt wejścia marki Orbea jako sponsora zespołu fabrycznego od jakiegoś czasu był już znany, to w pierwszej prezentacji zawodnicy pokazali nam się tylko w jednolitych czarnych strojach. Teraz już wiemy, że kolorem przewodnim zespołu na sezon 2023 będzie zieleń (a może seledyn?), a do dyspozycji będą mieli rowery Orbea Oiz na Shimano XTR i zawieszeniu FOX.

Więcej na m.in. profilu drużyny na instagramie

Wiosenne klasyki z takimi samymi nagrodami dla kobiet i mężczyzn!

Flanders Classic, czyli organizator m.in. wiosennych klasyków, poinformował, że na wszystkich wyścigach doszło do zrównania wysokości nagród finansowych w rywalizacji mężczyzn i kobiet.

Więcej na https://www.flandersclassics.be

Patrick Lefevere uważa, że kobiece kolarstwo jest rozwijane na siłę

Z jednej strony doskonała informacja Flanders Classics o tym, że nagrody na organizowanych przez nich wyścigach szosowych będą miały taką samą wysokość dla kobiet i mężczyzn. Z drugiej strony wypowiedź Patricka Lefevere, który twierdzi, że kobiece kolarstwo jest sztucznie pompowane przez fakt narzucania minimalnych wynagrodzeń, kiedy jego zdaniem poziom kolarskiego kobiecego jest jeszcze daleki od tego, co reprezentują mężczyźni.

Więcej na https://www.cyclingnews.com


SPRZĘT


13-rzędowy bezprzewodowy napęd FSA KFX od MTB i graveli?

Jak donosi Bikerumor, w biurze patentowym pojawiły się dokumenty, które potwierdzają przygotowania FSA do wprowadzenia 13(!!!) rzędowej bezprzewodowej grupy, która miałaby zastosowanie zarówno w rowerach górskich, jak i gravelowych. Mowa jest o kasecie z zakresem 10-48T oraz bezprzewodowej przerzutce z, co jeszcze ciekawsze, bezprzewodowym ładowaniem! Gdyby to wszystko się wydarzyło, to byłby pierwszy, długo wyczekiwany krok FSA w kierunku wejścia w rynek przerzutek w kolarstwie górskim.

Więcej na https://bikerumor.com

Nowe prowadnice GCX do łańcucha od MRP

Coraz większa popularność napędów jednorzędowych połączona z jazdą w terenie sprawia, że prowadnica do łańcucha staje się wręcz elementem obowiązkowym w rowerach gravelowych. MRP wprowadził do swojej oferty model 1X, który obsłuży blaty w zakresie 28-36T. W przypadku ram, które nie mają mocowania przedniej przerzutki mamy w komplecie specjalną obejmę.

Więcej na https://mrpbike.com/pages/1x

Endura wprowadza buty do XC/Gravel

Na wstępie, nie można mylić XC z XCO, bo XC to tak naprawdę bardzo szeroki wachlarz odmian kolarstwa górskiego, którego największą specjalizacją wydają się odmiany XCO czyli olimpijska oraz XCC czy short track. W XC jednak zawiera się dużo więcej, także maratony MTB, etapówki MTB, ale przede wszystkim po prostu jazda na rowerze górskim w wymagającym terenie. I do tego właśnie mają służyć właśnie zaprezentowane na targach COREbike buty Endura XC Humvee.

Więcej na https://endurastore.pl/

Recenzja Rocky Mountain Element Carbon 90

Marka Rocky Mountain już od kilku lat nie jest obecna oficjalnie w Polsce, ale marka ma się cały czas dobrze i nie stroni od wypuszczania modeli rowerów z naprawdę górnej półki. Ron Koch z Mountain Bike Action pojeździł i spisał wrażenia odnośnie tego, dedykowanego stricte do cross country, modelu.

Więcej na https://mbaction.com/2rocky-mountain-element-review-a-precisely-sweet-cross-country-bike/

Aluminiowe koła Reserve z dożywotnią gwarancją

Marka Reserve powstała w 2014 roku, a stoją za nią inżynierowie z Santa Cruz. I choć wiele osób twierdzi, że aluminiowe koła się nie kręcą i w dzisiejszych czasach jest sens jazdy tylko na karbonowych, to aluminium trzyma się dobrze, a niektórzy producenci tam mocno w nie wierzą, że oferują je z dożywotnią gwarancją. Właśnie zaprezentowane zostały dwa zestawy kół Reserve 30|SL AL i Reserve 30|HD AL. Najlżejszy komplet waży 1840 gram z wewnętrzną szerokością wynoszącą 30 mm, dedykowany do jazdy po ścieżkach (trail).

Więcej na https://reservewheels.com/

Łatwiejsze zamleczanie opon dzięki zaworom Funn

Zaprezentowane zawody Funn FastAir dzięki zmodyfikowanej konstrukcji zaworów Presta pozwalają na znacznie większy przepływ powietrza i tym samym łatwiejsze uszczelnianie opon za pomocą tzw. mleka. Jednocześnie też konstrukcja pozwala na lepszą kontrolę przy ustalaniu ciśnienia w kołach.

Więcej na https://www.funnmtb.com

Hope wprowadza 5 generację piast

Nowe piasty charakteryzują się jeszcze większą szczelnością dzięki labiryntowej uszczelce, w porównaniu do „czwórki” mamy jeszcze mniejsze opory pracy, usprawniony mechanizm zapadek w wolnobiegu ze zwiększonym z 44 do 108 punktów zaczepienia dla 6 zapadek z offsetem. W ofercie pojawiła się wersja z Centerlock oraz dedykowana do rowerów elektrycznych. No i niemniej ważne…piasta jest w pełni serwisowalna.

Więcej na https://www.hopetech.com

Nowy Trek Supercaliber?

W sieci pojawiło się wideo ze zgrupowania Trek Factory Racing XC w którym możemy zobaczyć zawodniczki i zawodników trenujących w Hiszpanii. Jedną z zagadek, które przewijają się w materiale jest prawdopodobnie nowa wersja rowerów Trek Supercaliber, które są zaliczane do kategorii softtail.

Więcej na wideo.

Rapha x Brain Dead wprowadza trochę ożywienia do odzieży MTB

Kolarstwo górskie to bardzo szeroki zakres. Czytelnikom #mtbxcpl kojarzy się przede wszystkim z wszelkimi odmianami cross country, a co za tym idzie obcisłymi strojami z lycry. Po drugiej stronie mamy fun z jazdy, często wkraczającej w rejony zarezerwowane dla grawitacji, gdzie obcisłych strojów ciężko jest się doszukać. I to właśnie do osób korzystających ze zdecydowanie luźniejszej odzieży kierowana jest nowa propozycja Rapha, będąca efektem kolaboracji z Brain Dead.

Więcej na https://www.rapha.cc


WIDEO


W ostatnich dniach dużą popularność i niemniej komentarzy wywołały dwa przejazdy w wykonaniu Toma Pidcocka. Najpierw mieliśmy tzw. wallride na czasówce podczas 5. etapu Volta ao Algarve, a później na jednym z treningów mogliśmy oglądać naprawdę obłędny zjazd, na granicy przyczepności.

W odniesieniu do komentarzy i wątku związanego z bezpieczeństwem warto tu zacytować dwie wypowiedzi Brytyjczyka. Odnośnie samego przejazdu podkreślił, że pokonywał tę trasę już kilkukrotnie, więc znał każdy 65 zakrętów na liczącym 4400 metrów zjeździe. W kwestii bezpieczeństwa z kolei podkreślił, że jest to przejazd z kategorii „nie próbujcie tego na własną rękę” i mówił to poważnie. Jednocześnie podkreślił, że to jest efekt tego, że już za dzieciaka każdą wolną chwilę spędzał na rowerze ze znajomymi i zajęło mu co najmniej z 1000 godzin w siodle zanim osiągnął umiejętności, by móc tak zjeżdżać.

Fajna historia Josepha Beckstead’a, który na codzień pracuje jako górnik, a wolny czas spędza…oczywiście na rowerze górskim!


Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!


REKLAMA

COMMENTS

DISQUS: 0