Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!
REKLAMA
Manitou to jedna z marek w portfolio Hayes, obok innych, nie mniej znanych jak SUNRingle, Reynolds czy Protaper. Manitou to legenda wśród widelców, bo to od jej twórcy Douga Bradbury w 1990 roku rozpoczęła się historia zawieszenia w rowerach, która rozwijana jest już przez ponad 30 lat. Dziś w portfolio Manitou obok widelców mamy dostępne także dampery oraz droppery. W ubiegłym roku swoją premierę miała nowa linia dedykowana do XC – widelce Manitou R7 PRO, R7 EXPERT oraz damper MARA.
Co prawda premiera w/w komponentów miała miejsce prawie rok temu, ale ze względu na problemy z łańcuchami dostaw dostępność była ograniczona i dopiero od niedawna wszystkie warianty dostępne są “od ręki”.
Manitou R7 Pro
R7 to nie do końca nowość. To nowe wcielenie bardzo cenionych widelców, które swoje czasy świetności miały kiedy w cross country startowano tylko i wyłącznie na rowerach z kołami 26 cali. W 2021 roku otrzymujemy nowe wcielenie linii Manitou R7, które sam producent opisuje dość bezkompromisowo:
“Wystarczająco lekki, by zadowolić maniaków wagi, wystarczająco sztywny, by przetrwać twarde lądowania i wystarczająco niezawodny, by robić to każdego dnia tygodnia. “
Manitou R7 dedykowany jest do kół 27+” oraz 29” o regulowanym za pomocą tokenów skoku 80-120 mm, ma typowe dla cross country golenie o średnicy 32 mm, natomiast dzięki zastosowaniu Revers Arch czyli umieszczeniu łuku goleni od tyłu, a nie z przodu, producent deklaruje sztywność całej konstrukcji zwiększoną o 13%.
Do głównych cech modelu R7 Pro zaliczane są blokada skoku VTT Pro oraz sprężyna Dorado Air.
VTT Pro Variable Terrain Tune
VTT to zaprojektowana na nowo blokada skoku, która oferuje trzy pozycje – open / trail / lock. Przeprojektowana konstrukcja ma na celu zapewnić sztywną pracę widelca w pozycji zablokowanej bez wpływu na styl pracy w pozycji open oraz trail.
Nadrzędnym celem VTT jest wyeliminowanie ugięć widelca przy dużych prędkościach przy jednoczesnym utrzymaniu pełnej blokady oczekiwanej przez większość osób jeżdżących XC. Taka konstrukcja pozwala na mniej progresywną reakcję widelca przy dużych prędkościach przy jednoczesnym zachowaniu płynności pracy przy małych prędkościach. Osiąga się to dzięki niezależnym stosom podkładek (jeden dla pozycji Lockout, jeden dla pozostałych dwóch pozycji). Poprzez kontrolowanie stosu podkładek, przez które przepływa olej, możemy manipulować charakterystyką amortyzatora wybierając jeden z trzech dostępnych trybów pracy.
Dorado Air
System sprężyn Manitou Dorado Air wykorzystywany jest z powodzeniem w widelcach z większym skokiem. Nowością jest wprowadzenie tego rozwiązania do widelcy o mniejszym skoku. System sprężyn Manitou Dorado Air zawiera unikalny zawór równoważący, który wyrównuje dodatnie i ujemne komory powietrzne podczas procesu napełniania powietrzem. Efektem jest lepsza, bardziej płynna praca, bez tzw. martwych punktów, co ważne, niezależnie od wagi użytkownika. W modelu Manitou R7 dostosowana została objętość powietrza w każdej z komór, aby zapewnić odpowiednią pracę przy mniejszym skoku. W części powietrznej amortyzatora zastosowana jest także regulacja objętości przyrostowej (IVA). IVA modyfikuje objętość w dodatniej komorze powietrznej za pomocą zestawu niezależnych przekładek, które dyktują stałą pozycję tłoka IVA. Ten niezależny system redukcji objętości umożliwia większy zakres pracy niż konwencjonalne systemy regulacji i to bez konieczności stosowania dodatkowych części.
Pełna specyfikacja Manitou R7 Pro, dostępność, cena: http://velo.pl/widelce/widelce-amortyzowane/xc-maraton/manitou/r7-pro-1
Manitou R7 Expert
Nawet jeśli o modelu R7 Expert mówić, jako o niższym względem R7 Pro to producent nie pozostawia złudzeń:
R7 ma długą historię łączenia lekkiego zawieszenia z wydajnością i niezawodnością. Najnowsze wcielenie ikony nie jest inne. Nowy R7 Expert łączy doskonałe tłumienie dzięki trzypozycyjnej blokadzie skoku VTT z lekkim i sztywnej 32mm konstrukcji.
Niższy model to przede wszystkim kompromisowe rozwiązania – zamiast blokady skoku VTT Pro otrzymujemy zwykłe VTT bez możliwości ustawiania zakresu pracy w trybie open, Dorado Air Spring zastępuje Expert Air Spring. Ponadto cały widelec jest cięższy o 164 gramy (1625 g vs 1812 g), co wynika z zastosowanych materiałów – aluminium 7000 zastąpiło aluminium 6000, a korona widelca to Hollow Bore, zamiast Deep Hollow Bore.
Pełna specyfikacja Manitou R7 Expert, dostępność, cena: http://velo.pl/widelce/widelce-amortyzowane/xc-maraton/manitou/r7-expert
Manitou Mara
Genezą odświeżonej linii R7 oraz dampera Mara jest wprowadzona wcześniej linia Enduro, czyli do jazdy w cięższym terenie.
Zacznijmy od opisu producenta:
Zaprojektowany z myślą o kolarzach, którzy lubią wszystko, damper Manitou Mara jest gotowy na wszystko. Amortyzator IPA posiada cztery różne pozycje, od otwartego trybu gotowego do “łykania” rockgardenów, po twardy tryb do trudnych podjazdów i sprintów jeden na jednego na kreskę. Do tego orpus wykonany z aluminium 7050 jest zarówno lekki, jak i wytrzymały.
Głównym elementem Manitou Mara jest czteropozycyjny tłumik Incremental Platform Adjust (IPA), który oferuje szeroki zakres regulacji kompresji od trybu otwartego, gotowego do przedzierania się przez rock gardeny, do twardego ustawienia, które oferuje wsparcie, kiedy liczy się każdy Wat energii. Praca IPA to efekt dwóch oddzielnych podkładek regulacyjnych, które utrzymują idealną równowagę pomiędzy tłumieniem kompresji przy niskich i wysokich prędkościach w całym zakresie regulacji. Pierwszym z nich jest pakiet napięcia wstępnego, który jest kontrolowany za pomocą pokrętła IPA. Przekręcając pokrętło zgodnie z ruchem wskazówek zegara bezpośrednio zwiększamy napięcie wstępne podkładek, bez użycia sprężyn. Brak sprężyn i elementów nośnych minimalizuje masę ruchomą i maksymalizuje prędkość, z jaką podkładki reagują na nierówności na szlaku, dzięki czemu tylne koło pracuje idealnie i trzyma przyczepność niezależnie od tego, jak bardzo wyboista jest trasa.
Drugi stos podkładek jest stosem o stałej prędkości, który został starannie zaprojektowany, aby zwiększyć wrażliwość na małe nierówności i zapewnić odpowiednią ilość kompresji przy dużych prędkościach, tak aby kontrolować koło z najmniejszą ilością niepotrzebnych drgań. Dzięki temu uzyskujemy większą kontrolę nad zawieszeniem, lepszą czułość na małych wybojach z doskonałą kontrolą dobicia, mniejsze ugięcia w rock gardenach i przyjemność z jazdy w każdych warunkach.
Pełna specyfikacja Manitou Mara, dostępność, cena: http://velo.pl/czesci/amortyzatory-tylne/manitou/mara
Zaprezentowana przez Hayes „XC Collection” obejmuje m.in. także serię kół SUNringle Duroc 30 Pro oraz piasty Super Bubba X.
COMMENTS