Shimano Deore XT i DEORE z technologią Linkglide – przede wszystkim dłuższa żywotność!

HomeSprzęt

Shimano Deore XT i DEORE z technologią Linkglide – przede wszystkim dłuższa żywotność!

Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.


Wspieraj Autora na Patronite

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Shimano wprowadza do sprzedaży nowy układ napędowy o zwiększonej wytrzymałości. Jak możemy przeczytać w informacji prasowej nowe napędy Shimano Deore XT i Shimano Deore z technologią LINKGLIDE gwarantują bezawaryjne działanie przez wiele kilometrów i wiele lat — bez konieczności wymiany lub naprawy komponentów.

Rosnąca popularność e-bike’ów i różnych form kolarstwa górskiego przekłada się na jeszcze większe „zmęczenie” układu napędowego. Chcąc rozwiązać ten problem Shimano opracowało nową technologię LINKGLIDE mającą na celu zmniejszenie zużycia układów napędowych. Efektem jest nowa kategoria trwałych układów napędowych wyróżniających się nadzwyczaj płynną zmianą przełożeń, doskonale znaną użytkownikom Shimano.

Nowości obejmują komponenty (manetki, przerzutki, łańcuchy i kasety) dla grup Deore XT (1×11) i Deore (1×10). Komponenty wyposażone w technologię Linkglide przeznaczone są do każdego rodzaju roweru, nie mniej jednak najlepiej sprawdzać będą się w w e-bike’ach, które charakteryzują się wysokim momentem obrotowym. Na każdym elemencie znajdziemy logo Linkglide, które ułatwi odróżnianie od standardowej wersji – jest to o tyle ważne, że komponenty standardowe ze względu na inny skok przełożeń nie są kompatybilne z nową linią Linkglide.

Technologia Linkglide bazuje na Hyperglide+, technologii znanej z wyższych grup MTB. Napędy Linkglide są bardziej wytrzymałe, a jednocześnie zapewniają płynną i precyzyjną zmianę przełożeń oraz doskonały komfort podczas pedałowania.

Testy wykazały, że w trudnych, błotnych warunkach kasety w technologii Linkglide są trzykrotnie bardziej wytrzymałe od tych w technologii Hyperglide. Większa wytrzymałość oznacza mniej problemów z przeskakiwaniem łańcucha, lepszą efektywność pracy oraz dużo większy przebieg zanim wymagany będzie serwis czy wymiana komponentu. Do tego oczywiście mamy charakterystyczną doskonałą i płynną zmianę przełożeń.

Filip Scholliers, Shimano MTB product planner:

Za każdym razem kiedy pracujemy nad napędem naszym celem jest przede wszystkim zapewnienie płynnej i niezawodnej pracy. Największym wyzwaniem jest pogodzenie dwóch, z pozoru sprzecznych rzeczy – wydajności potrzebnej przede wszystkim w sporcie z długą żywotnością, której oczekują rowerzyści.

Na przestrzeni lat zaobserwowaliśmy, że mniej doświadczeni rowerzyści mają w zwyczaju jeździć dużo częściej na jednym przełożeniu, za to z niższą, momentami bardzo siłową kadencją, co przekłada się na dodatkowe obciążenie całego napędu. Ci sami rowerzyści często także zmieniają przełożenia także pod dużym obciążeniem, co też nie pozostaje obojętne dla napędu, ale także przyjemności z samej jazdy.

Koniec końców odpowiedź okazała się dość prosta – musimy zaoferować naszym klientom wszystko co najlepsze. Tworząc Linkglide mieliśmy jeden cel – stworzyć płynnie działający napęd o dłuższej niż dotychczas żywotności. Dlatego też większość naszej pracy projektowej i inżynierskiej skupiona była na wytrzymałości samej kasety.

Cechą charakterystyczną napędów z technologią Hyperglide+ jest niska waga oraz szybkość zmiany przełożeń, natomiast w przypadku Linkglide mówimy przede wszystkim o zwiększonej wytrzymałości. W skrócie Hyperglide+ jest do ścigania, Linkglide do jazdy rekreacyjnej.

Kasety Shimano Deore z technologią Linkglide

Zęby w każdej z zębatek w nowych kasetach z technologią Linkglide mają nowy kształt, którego celem jest zmniejszenie zużycia, zwłaszcza podczas wysokiego momentu obrotowego – zarówno chodzi tu o e-rowery, jak i mniej doświadczonych rowerzystów, którzy mają tendencję do siłowej jazdy na niskiej kadencji. Zastosowano grubsze i solidniejsze podstawy zębów, które są narażone na szybsze zużycie, jednocześnie zastosowano nowy profil górnej części zębów.

Drugim obszarem zmian wprowadzonych w nowych kasetach było przeprojektowanie skoku między kolejnymi zębatkami by jeszcze bardziej poprawić płynność, a sama zmiana przełożeń mniej odczuwalne podczas samego podałowania, zwiększając komfort jazdy.

Kasety dostępne są w dwóch wersjach:

  • DEORE XT 1×11 (CS-LG600-11) / waga 780 g / zakres 11-50T
  • DEORE 1×10 (CS-LG600-10) / waga 634 g / zakres 11-43T

Zębatki 11T, 13T i 15T są wymienne. Na chwilę obecną nie przewiduje się wdrożenia napędów 12 rzędowych ze względu na trudność zastosowania technologii Linkglide.

Przerzutki Shimano Deore z technologią Linkglide

Do każdej z kaset wprowadzone zostają dedykowane przerzutki:

  • 11 rzędowa Shimano Deore XT (RD-M8130-SGS)
  • 10 rzędowa Shimano Deore (RD-M5130-SGS)

Obie wyposażone w technologię Shimano Shadow RD+.

Manetki Shimano Deore z technologią Linkglide

Tu z kolei mamy do wyboru trzy przerzutki. Dwie w wersji 11 rzędowej Shimano Deore XT – z mocowaniem do klamki hamulca lub obejmą do kierownicy. Wersja 10 rzędowa Shimano Deore jest tylko w jednej wersji, z obejmą kierownicy oraz wskaźnikiem przełożeń. Wszystkie trzy manetki oferują funkcje 2-Way Release, Rapidfire Plus, a wersja Deore XT także Instant Release do jeszcze szybszej zmiany przełożeń.

Łańcuch w technologii Linkglide

Napędy wykorzystujące technologię Linkglide ze względu na swoją specyfikę mogą działać tylko i wyłącznie w oparciu o kompatybilne komponenty. Małym wyjątkiem są łańcuchy, które już wcześniej projektowane pod kątem e-rowerów charakteryzowały się większą wytrzymałością. Nowy łańcuch Linkglide (CN-LG500) pasujący zarówno do napędów 10, jak i 11 rzędowych jest nowym ekonomicznym rozwiązaniem. Można jednak stosować także łańcuchy dedykowanye do e-rowerów z serii CN-E8000-11.

Kiedy na rynku? Już tego lata powinniśmy pojawić się w ofercie rowery wyposażone w grupy w technologii Linkglide. Co ciekawe, Shimano w swoich materiałach informuje o bardzo szerokim zastosowaniu nowych produktów, od e-rowerów, przez rowery górskie, miejskie, crossowe po popularny ostatnio bikepacking czyli trekking (w domyśle gravele z prostą kierownicą).


Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!


REKLAMA

COMMENTS

DISQUS: 0