Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
Tak jak i sezon 2020 był inny, tak samo i ankieta rowerowa musiała przejść kilka zmian, by dopasować się do otaczającej rzeczywistości. Jak zapamiętamy 2020 rok z rowerowego czy kolarskiego punktu widzenia?
Najpierw wiosenny lockdown i niepewność, później ograniczona mobilność. Do tego bardzo duże trudności w wyjazdach zagranicznych związane np. z koniecznością poddawania się kwarantannie. To wszystko z kolei przełożyło się na wzmożoną aktywność lokalną, na świeżym powietrzu a także urlopy wypoczynkowe w Polsce. W efekcie ze sklepów “wymiotło” nie tylko rowery, ale wiele rzeczy z tym związanych – odzież, akcesoria czy bagażniki do transportu rowerów – tych ostatnich w drugiej części sezonu nie było na rynku prawie wcale, a jeśli coś się trafiało to cena była sporo wyższa od tej sprzed kilku miesięcy. Czy sztucznie zawyżona? Nie wiem.
Ankieta rowerowa 2020
Ankietę w okresie grudnia’20 i stycznia’21 wypełniło blisko 2,5 tysiąca osób czyniąc ją, jak co roku, jedynym na tę skalę krajowym badaniem rynku rowerowego czy kolarskiego.
Kolarstwo jako dyscyplina
- mówią że „szosa jest królową” i tak właśnie jest. Ponad 50% ankietowanych deklaruje, że interesuje się właśnie tą odmianą kolarstwa. W ostatnich latach kibice są znacznie bliżej szosy dzięki niezliczonym transmisjom wyścigów w Eurosport. Nie licząc roku covidowego wyścigi można oglądać praktycznie od stycznia do późnej jesieni;
- równie popularne wydaje się także kolarstwo górskie w odmianach cross country (XCO) i maraton MTB (XCM). Tu z kolei zasługa przede wszystkim naszej multimedalistki Mai Włoszczowskiej, która cały czas jest w ścisłej światowej czołówce. Pomaga także fakt, że od kilku lat możemy liczyć na markę Red Bull, która transmituje Puchary Świata z doskonałym komentarzem Roba Warnera oraz Barta Brentjensa;
- blisko 20% zainteresowaniem cieszy się enduro, które z roku na rok coraz bardziej rozwija się zarówno w kraju, jak i zagranicą w wydaniu zawodowów oraz amatorskim;
- podobne, blisko 20% zainteresowanie ma cyclocross (CX), który drugi rok z rzędu zyskał dużo większą uwagę i zasięg dzięki relacjom w Eurosporcie / GCN z rewelacyjnym komentarzem Marty’ego MacDonalnda i Jeremy’ego Powersa. Nie można też zapomnieć o wpływie na popularność dyscypliny faktu trzech kolarskich asów – Wouta van Aerta, Mathieu van der Poel’a i Toma Pidcocka. Można też odnieść wrażenie, że w Polsce coraz więcej osób próbuje swoich sił w kolarstwie przełajowym. Może to mała zasługa projektu Syrenka CX a może rosnącej popularności graveli, które często wiele od przełajówki się nie różnią;
- blisko 16% ankietowanych liczy grono osób interesujących się zjazdem (DH). Tu pewnie podobnie kluczową rolę w popularyzacji ma marka Red Bull, która transmituje Puchary Świata czy legendarny już Rampage;
Źródła wiedzy o kolarstwie
- wiedzę czerpiemy przede wszystkim z internetu, tak deklaruje ponad 97% ankietowanych;
- ex aequo na drugim i trzecim miejscu są telewizja oraz znajomi z 35% zasięgiem;
- z roku na rok spada odsetek osób wskazujących prasę jako źródło wiedzy o kolarstwie. Trudno się nie zgodzić patrząc na to w jakim kierunku idzie i jak bardzo zależna jest od reklamodawców;
- najpopularniejszym i jednocześnie najstarszym tytułem rowerowym w Polsce pozostaje bikeBoard, którego czytanie deklaruje 19% ankietowanych. Na drugim miejscu Magazyn Bike (14%). Spadek zasięgów odnotował Magazyn Szosa, który w 2020 roku miał problemy wydawnicze, a ostatnio poinformowano o kolejnej podwyżce ceny oraz przejściu z dwumiesięcznika w kwartalnik – w ubiegłym roku tylko 13% ankietowanych sięgało po „Szosę”; Z 3% na 5% wzrósł odsetek osób deklarujących czytanie Magazynu Tour;
- rekordowe 66% ankietowanych osób zadeklarowało, że nie czyta prasy rowerowej!
- tylko 6% ankietowanych ma dostęp do prasy za pośrednictwem prenumeraty. Co ciekawe ten odsetek od czterech lat praktycznie się nie zmienia. 20% ankietowanych kupuje od czasu do czasu, a pozostałe kilka procent kupuje na wyprzedażach, pożycza od znajomych czy przegląda w salonach prasowych;
- najpopularniejszymi i co ważne czytanymi regularnie serwisami o kolarstwie są – szosowym naszosie.pl, a o kolarstwie górskim i przełajowym – portal kolarski #mtbxcpl ;). Kopalnią wiedzy oraz porad niezmiennie jest forumrowerowe.org;
- w tym roku po raz pierwszy a ankiecie pojawiło się pytanie o media zagraniczne (przede wszystkim anglojęzyczne) czytane przez ankietowanych. Blisko 65% nie czyta prasy czy mediów zagranicznych. Najpopularniejszymi serwisami są – pinkbike.com (17%), cyclingnews.com (11.4) oraz velonews.com (9.8%);
- ponownie najpopularniejszym blogiem rowerowym zostały Rowerowe Porady, prowadzone przez Łukasza Przechodzenia – w tym roku z wynikiem 27.3%;
- trzy najpopularniejsze blogi kolarskie to prowadzone przez Michała Lalika 1enduro.pl (25.3%), przemekzawada.com (20.9%) i prowadzony przez Dorotę Juranek mamba on bike (20.1%);
- najniższym odsetkiem nieczytających mogą pochwalić się portale rowerowe i kolarskie (21%), dalej blogi (27%). Prasy nie czyta 66% ankietowanych;
- w drugą stronę – portale czyta 79% ankietowanych, blogi 73%, a prasę tylko 37%;
- z roku na rok rośnie odsetek osób oglądających kolarskie czy rowerowe treści na YT. Jeszcze rok temu 54% osób deklarowało, że nie ogląda nic na YT. W 2020 ta grupa osób zmniejszyła się o dokładnie 10% do poziomu 44%;
- najpopularniejszym kanałem rowerowym na YT jest nieustannie Szajbajk, który notuje 16% głosów. Na podium wbijają ex aequo (7%) dwa kanały – stricte sportowy Michała Topora oraz rowerowo-kolarski Bikeshow.cc. Dalej mamy dwa zagraniczne kanały GCN i GMBN oraz polskie poradnikowe – Rowerowe Porady oraz Dobrerowery.pl;
- w tym roku po raz pierwszy w ankiecie pojawiło się także pytanie o podcasty, których powstaje coraz więcej. Jednocześnie też coraz więcej tego rodzaju treści nie przekłada się wcale na jakieś ogromne zainteresowanie. Aż 93% ankietowanych zadeklarowało, że NIE SŁUCHA podcastów, a jednym tytułem, który został wymieniony najwięcej razy (1,5%) to Podcast Rowerowy. Wśród innych podcastów wymienianych bardzo sporadycznie są Pojechani, Podcast Szosa i Pinkbike Podcast;
- Na koniec demografia – 8,1% ankietowanych to kobiety, 91,9% mężczyźni. Główne grupy wiekowe to roczniki 1981-1990 (37,9%), 1971-1980 (29,1%) i 1991-2000 (15,1%).
Wyniki ankiety rowerowej 2020 w innych obszarach oraz wyniki z lat ubiegłych dostępne są w linku.
COMMENTS