Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
Tak jak i sezon 2020 był inny, tak samo i ankieta rowerowa musiała przejść kilka zmian, by dopasować się do otaczającej rzeczywistości. Jak zapamiętamy 2020 rok z rowerowego czy kolarskiego punktu widzenia?
Najpierw wiosenny lockdown i niepewność, później ograniczona mobilność. Do tego bardzo duże trudności w wyjazdach zagranicznych związane np. z koniecznością poddawania się kwarantannie. To wszystko z kolei przełożyło się na wzmożoną aktywność lokalną, na świeżym powietrzu a także urlopy wypoczynkowe w Polsce. W efekcie ze sklepów “wymiotło” nie tylko rowery, ale wiele rzeczy z tym związanych – odzież, akcesoria czy bagażniki do transportu rowerów – tych ostatnich w drugiej części sezonu nie było na rynku prawie wcale, a jeśli coś się trafiało to cena była sporo wyższa od tej sprzed kilku miesięcy. Czy sztucznie zawyżona? Nie wiem.
Ankieta rowerowa 2020
Ankietę w okresie grudnia’20 i stycznia’21 wypełniło blisko 2,5 tysiąca osób czyniąc ją, jak co roku, jedynym na tę skalę krajowym badaniem rynku rowerowego czy kolarskiego.
Efektem ograniczonego dostępu do sprzętu jest fakt, że blisko dwukrotnie wzrosła waga kryterium dostępności. Jeszcze w 2019 roku niespełna 14% ankietowanych uważało dostępność danego roweru za kluczowe kryterium, w 2020 roku było to już ponad 22%. Należy się też spodziewać, że w 2021 ten wskaźnik jeszcze wzrośnie. Najważniejszymi kryteriami (ponad 75%) pozostają cena oraz konfiguracja roweru.
Minimalnie wzrosła liczba osób, które kupiły rower w cenie katalogowej, bez żadnych upustów, rabatów czy gratisów. Ten odsetek w związku z ograniczoną dostępnością może jeszcze wzrosnąć w 2021.
Z roku na rok rośnie też świadomość użytkowników pod względem parametrów rowerów, na które należy zwracać uwagę. Przede wszystkim rama, materiał z jakiego jest wykonana, jej geometria, waga oraz wyposażenie, z naciskiem na przerzutki, hamulce i koła.
Rowery górskie w Polsce w 2020 roku
- rower górski to najpopularniejszy rodzaj roweru w Polsce. Posiadanie go deklaruje ponad 83% ankietowanych;
- najpopularniejszą marką rowerów górskich drugi rok z rzędu pozostaje Trek z udziałami zbliżającymi się do 10%. Na podium bez zmian – Kross (7,7%) i Scott (6,7%). Z relatywnie dużym udziałem w rynku (2%) jest tzw. składak czyli rower górski najczęściej zbudowany od zera albo po wielu modyfikacjach;
- z roku na rok rośnie popularność uszczelniaczy co przełożyło się na rekordowy w tym roku, bo 50% udział rowerów górskich w których koła uszczelnione są tzw. mlekiem;
- najpopularniejszą marką uszczelniacza pozostaje od lat polski produkt – Trezado, z którego korzysta ponad 21% ankietowanych;
- rowery górskie cały czas najczęściej wyposażone są w komponenty Shimano (62,6%), natomiast odsetek ten konsekwentnie z roku na rok spada, przede wszystkim na rzecz SRAM (33,2%). Mając na uwadze ogromne braki w komponentach bardzo ciekawe będę wyniki za 2021 roku;
- trzymając się wątku przerzutek, na absolutnego lidera wyrasta kombinacja przełożeń 1×12, której posiadanie deklaruje blisko 36% ankietowanych posiadaczy rowerów górskich. Udział napędów 1×12 wzrósł rdr o kilkanaście procent! Wydaje się, że głównie kosztem kombinacji 2×10 i 3×9. Kolejne najpopularniejsze konfiguracje to 1×11 (16,6%) i 2×11 (11,2%);
- jeśli chodzi o wolę zakupową, to rower górski z pełnym zawieszeniem jest najbardziej pożądanym rodzajem roweru wśród ankietowanych (21,5%) ;
Rowery szosowe w Polsce w 2020 roku
- rowery szosowe zyskują na popularności w ostatnich latach, kiedy zgodnie z zasadą n+1 coraz więcej osób stać na kolejne rowery. Posiadanie roweru szosowego deklaruje ponad 52% ankietowanych;
- blisko 15% deklaruje, że w miarę możliwości (do)kupiłoby sobie rower szosowy;
- wśród rowerów szosowych, podobnie jak w przypadku górskich, najpopularniejszą marką jest Trek, którego posiadanie zadeklarowało 5,7% ankietowanych, co przy założeniu, że tylko połowa ankietowanych posiada rower szosowy oznacza w samym rynku szosowym blisko 12% udział w rynku. Na drugim miejscu z niespełna 4% Giant, na trzecim z 3,6% Scott – czyli podium rok do roku bez zmian;
- najpopularniejsze komponenty w rowerach szosowych to niezmiennie Shimano, które deklaruje blisko 90% (!!!) ankietowanych posiadaczy rowerów szosowych;
- najpopularniejsza konfiguracja napędu to z kolei 2×11, którego posiadanie deklaruje ponad 50% ankietowanych. Na drugim mocnym miejscu 2×10 z udziałem 25,8%. Pozostałe konfiguracje z jednocyfrowym udziałem. Zdecydowanie królują dwurzędowe rozwiązania;
- ponad 85% ankietowanych jeździ na dętkach, 7,5% na mleku, a 6% na szytkach;
Rowery przełajowe w Polsce w 2020 roku
- rowery przełajowe mimo jednej z najdłuższych historii w kolarstwie cieszą się cały czas najmniejszą popularnością. Ich posiadanie deklaruje tylko 13% ankietowanych;
- niepodzielnym liderem w tej kategorii jest polska marka Accent, która od wielu lat w swojej ofercie posiada zarówno rowery przełajowe, ramy oraz większość komponentów niezbędnych do zbudowania roweru przełajowego;
- mimo pewnego konserwatyzmu jeśli chodzi o rowery przełajowe także widać tu jasny trend w kierunku napędów jednorzędowych. Blisko 30% ankietowanych korzysta z konfiguracji 1×11. Dalej na podium mamy także te relatywnie najnowsze rozwiązania 2×11 (16,4%) i 2×10 (15,5%);
- blisko 3/4 ankietowanych deklaruje, że w rowerze przełajowym korzysta już z hamulców tarczowych;
- blisko 70% jeździ na dętce, 26% na mleku, a 5% na szytkach;
- najpopularniejszym uszczelniaczem jest Trezado (12,9%). Na podium jeszcze Stan’s Notubes (9,5%) oraz Caffe Latex (1,6%);
- jeśli chodzi o koła, to ponad 40% jeździ na seryjnie (no name/OEM) zamontowanych w rowerze. Z markowych rozwiązań najpopularniejsze są koła DT Swiss (19,9%), Mavic (6,6%) oraz Shimano (6,3%);
Rowery gravelowe w Polsce w 2020 roku
- w 2020 roku w ankiecie rowerowej #mtbxcpl po raz pierwszy pojawiły się pytania związane z rowerami gravelowymi. To kategoria rowerów, których posiadanie deklaruje już ponad 20% ankietowanych i prawie pewnym jest, że to właśnie ta kategoria będzie się w najbliższych latach dalej dynamicznie rozwijać;
- rynek rowerów gravelowych jest póki co bardzo rozdrobiony, ale powoli na liderów tej kategorii wychodzą dwie marki – Kross oraz Rondo, które uzyskały dokładnie taką samą liczbę głosów;
- marek rowerowych mających w swojej gravele jest cała masa i trudno dziś, zwłaszcza w kontekście trudnego 2021 roku, mówić o tym, kto wybije się na lidera rynku. Póki co posiadacze graveli deklarują m.in. następujące marki – Giant, Merida, Specialized, Romet, Triban, Kellys, Marin czy NS Bikes;
- 71% ankietowanych jeździ na dętkach, 29% na mleku;
- najpopularniejsze uszczelniacze to Trezado (11%), Stan’s Notube (7,4%) oraz Caffe Latex (3%);
- ponad połowa posiadaczy rowerów gravelowych jeździ na seryjnych kołach (no name/OEM). Najpopularniejsze markowe koła to DT Swiss (18,2%), WTB (6,8%), Shimano (3,6%) oraz ex aequo Dandy Horse i Mavic (2,8%);
- najważniejsze pytanie dedykowane do posiadaczy rowerów gravelowych dotyczyło preferencji w przypadku wyjazdu kilkudniowego – 56% wybiera bikepacking, 27,3% sakwy, 14,8% plecak a 1,8% przyczepkę;
Rynek rowerowy w Polsce w 2020 roku
- tylko 1/5 ankietowanych posiada jeden rower. Blisko 40% deklaruje posiadanie dwóch rowerów, a 1/4 ankietowanych deklaruje trzy rowery. Cztery rowery ma 10% ankietowanych, a po 3% deklaruje posiadanie pięciu oraz więcej niż pięciu rowerów;
- wśród rowerów górskich najpopularniejszą wersją jest hardtail 29″ (40,7%), dalej rower 29″ z pełnym zawieszeniem (14,8%) oraz ponownie hardtail, ale z kołami 26″ (11,3%);
- największą dynamiką charakteryzuje się kategoria rowerów grawelowych, które rdr prawie podwoiły swój udział z 10% do blisko 19%. Trend podwajania trwa od początku pojawienia się tej kategorii około 2015/2016 roku;
- drugie tyle, bo blisko 19% ankietowanych deklaruje, że jako kolejny rower kupiłoby właśnie grawela;
- w przedziale 8-10% udziału jest kilka kategorii rowerów, m.in. enduro, trekking, przełaje oraz rowery miejskie;
E-rowery w Polsce w 2021 roku
- rowery wspomagane elektrycznie posiada 2,2% ankietowanych, z czego największy udział mają te z pełnym zawieszeniem – 0,7%;
- 10,7% ankietowanych deklaruje chęć zakupu e-roweru, najchętniej roweru górskiego z pełnym zawieszeniem (7,2%);
- jednocześnie ponad 60% ankietowanych nie miała styczności z e-rowerem;
COMMENTS