Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!
REKLAMA
Endura posadziła ponad 1,3 miliona drzew w 2020 roku i planuje osiągnąć ujemny poziom emisji dwutlenku węgla do 2024 roku.
Kiedy Endura uruchomiła inicjatywę One Million Trees na początku roku 2020, zobowiązała się do sadzenia miliona drzew rocznie przez następne 10 lat, aby ostatecznie wyeliminować ślad węglowy marki. Z pomocą partnerów zajmujących się zalesianiem w Mozambiku, cel z pierwszego roku został przekroczony o 30% osiągając 1,3 miliona namorzynów zasadzonych na obszarze Zatoki Maputo, a wkrótce ma rozpocząć się sadzenie drzew w Szkocji. Po osiągnięciu tego ważnego kamienia milowego Endura wyznaczyła sobie nowy, śmiały cel – osiągnięcie ujemnego wyniku emisji dwutlenku węgla do 2024 r.
One Million Trees
Pamela Barclay, współzałożycielka i dyrektor marki Endura, która zainicjowała projekt One Million Trees i przewodzi wysiłkom zmierzającym do zmniejszenia wpływu marki na środowisko na wielu frontach jest oczywiście zachwycona poczynionym postępem. „Wraz z tragedią wynikającą z Covid-19 i konsekwencjami dotykającymi społeczności na całym świecie, osiągnięcie naszego celu miliona drzew w tym roku oznaczało o wiele więcej niż zakładaliśmy i jest to fenomenalny początek naszego programu. A to dopiero pierwszy rok. Nasze dziesięcioletnie zobowiązanie do osiągania tego poziomu sadzenia przyniesie realne korzyści i umożliwi firmie Endura bardzo szybkie osiągnięcie ujemnego wyniku emisji dwutlenku węgla”.
Pamela szybko dodaje również, że „zmniejszenie naszego wpływu na środowisko jest podstawą wszystkiego, co robimy w firmie Endura; kompensacja emisji dwutlenku węgla, usuwanie PFC, projektowanie z myślą o długowieczności, stosowanie tkanin i materiałów pochodzących z recyklingu oraz wewnętrzne usługi naprawcze są częścią podejścia obejmującego całą firmę, które prowadzi nas dalej w naszej podróży. Przed nami jeszcze długa droga, ale zmierzamy we właściwym kierunku”.
Natychmiastowe i straszne skutki pandemii Covid-19 dominowały na pierwszych stronach gazet w 2020 r., lecz kryzys klimatyczny nie zniknął i nadal stanowi bardzo realne zagrożenie dla naszej planety i wymaga pilnych działań. W projekcie prowadzonym przez założyciela i dyrektora zarządzającego Endury, Jima McFarlane’a, zbadano wszystkie procesy tworzenia, od produkcji tkanin po wycofanie produktu z eksploatacji, aby obliczyć całkowitą emisję dwutlenku węgla w firmie w celu ilościowego określenia sekwestracji do zneutralizowania.
Głównym czynnikiem powodującym emisje dla Endury nadal pozostaje produkcja materiałów niezbędnych do produkcji odzieży i akcesoriów. Każdy etap procesu produkcyjnego powoduje emisję CO2 do środowiska. Współpraca z innymi markami z portfolio Pentland Brands oraz w całej branży będzie wymagana, by pomóc przestawić się dostawcom na energię odnawialną i dokonać znaczącej redukcji tego elementu łańcucha emisji. Prognozy zakładają, że ilość CO2 na wyprodukowaną jednostkę będzie się zmniejszać o 7% rocznie, co spowoduje 25% redukcję między 2020 a 2025 r. Oczekiwany jest dalszy spadek o 6% rok do roku, ponieważ chińskie projekty zielonej energii zaczną działać na szeroką skalę.
Transport towarów z centrów produkcyjnych na Dalekim Wschodzie stanowi kolejny największy segment emisji Endury wobec czego firma planuje zmniejszyć wykorzystanie frachtu lotniczego o 75% w ciągu najbliższych dwóch lat, częściowo poprzez przejście na transport drogą lądową w sytuacjach gdy transport wodny okazuje się zbyt wolny. Wysyłanie zamówień do sieci dealerów Endury i bezpośrednio do konsumentów również ma wpływ na emisję, lecz biorąc pod uwagę, że odległości względne są znacznie mniejsze, wpływ ten jest mniejszy niż w przypadku procesu transportu kontenerów z Azji Wschodniej na główne rynki w Wielkiej Brytanii, Europie i USA.
Baza produkcyjna, magazynowa i projektowa Endury w Szkocji również zostawia swój ślad węglowy – głównie za sprawą zużycia energii elektrycznej i gazu ziemnego, które są wykorzystywane do zasilania zakładu o powierzchni 5000 metrów kwadratowych w Livingston. Największe ograniczenie emisji na tym polu nastąpi głównie dzięki przejściu na odnawialne źródła energii, zwłaszcza w przypadku energii elektrycznej, nad czym firma obecnie pracuje.
W sumie działania, które są pod bezpośrednią kontrolą Endury stanowią około 74% całkowitego wpływu odzieży na emisję CO2. Praktyki konsumenckie – głównie pranie – przyczyniają się do około 20% wpływu odzieży na środowisko i tu także można dokonać znacznych redukcji wpływając na zachowanie konsumentów podczas prania i wydłużając żywotność produktu.
Endura szacuje, że działalność detaliczna przyczynia się do 3% emisji produktu, a zarządzanie wycofaniem z eksploatacji dodaje podobną część. Endura postrzega zarządzanie końcem cyklu przydatności produktu jako swój obowiązek, ale z punktu widzenia emisji CO2 nie jest to największy problem. Jednak i na tym polu rozpoczęło się planowanie w kierunku odzyskania i pełnego recyklingu produktów wraz z opakowaniami, takimi jak torby LDPE, co już zostało wdrożone w ramach European Outdoor Group Single Use Plastics project.
Chociaż agresywna redukcja emisji CO2 pod pełną kontrolą jest kluczową częścią przyszłości Endury, inicjatywa One Million Tree może znacznie szybciej zmniejszyć ślad węglowy netto firmy. Wybrano projekt przywrócenia namorzynów w Mozambiku, ponieważ zapewnia on szczególnie wysoki poziom sekwestracji węgla na roślinę, a także dlatego, że projekt był gotowy do natychmiastowego wdrożenia. Endura planuje sadzić drzewa również bliżej domu, obok szlaków w swoim charytatywnym centrum edukacji w środkowej Szkocji, gdzie rozpoczęcie sadzenia drzew ma nastąpić w 2021 r. W ramach tego projektu powstanie las liczący 85 000 drzew liściastych, wychwytujących dwutlenek węgla i poprawiających bioróżnorodność na terenach nieużytecznych rolniczo.
Zobowiązując się do sadzenia miliona drzew rocznie w ciągu dziesięciu lat, efekt wychwytywania dwutlenku węgla pogłębia się, ponieważ coraz więcej drzew jest sadzonych, a następnie zaczyna się naturalnie rozmnażać. Dzięki temu Endura najpierw zrównoważy CO2 wytwarzany przez swoje działania, aby szybko wyjść jeszcze dalej w celu usuwania znacznie większej ilości CO2 z atmosfery niż emituje. Endura prognozuje, że do 2030 roku ich ślad netto będzie co roku blokował ponad 100 000 ton atmosferycznego CO2.
Geneza marki Endura
Marka Endura, założona w 1993 roku, jest synonimem pomysłowego, trwałego podejścia do odzieży technicznej, która pozwala cieszyć się każdym stylem jazdy. Od MTB, przez jazdę miejską, szosową, aż po Triathlon – to #AllTribesOneClan, z filozofią Renegade Progress, która jest w kontrze z konwencjami i obejmuje radykalność w tworzeniu produktów zmieniających zasady gry.
Od pierwszych prototypów wykonanych na stole kuchennym w Edynburgu, Endura przekształciła się w podziwianą globalną markę z asortymentem przełomowych i nagradzanych produktów. Endura wspiera także imponującą listę światowej klasy sportowców, w tym pioniera przełomu, Graeme’a Obree, sensację trialową Danny’ego MacAskilla i rodzeństwo zjazdowe Athertons.
SPONSORING
Danny MacAskill nie wybiera swoich partnerów sprzętowych dla kaprysu. Jadąc na krawędzi z całym katalogiem potencjalnych urazów z tyłu głowy, solidna jak skała ochrona znajduje się na szczycie jego listy kryteriów. Gwiazda YouTube ma teraz na sobie wielokrotnie nagradzany kask MT500 z pełnym rdzeniem Koroyd® i nowe ochraniacze kolan MT500 Lite z technologią D3O, a także nie zapomina o swoich ulubionych rękawiczkach, Hummvee Lite. (dannymacaskill.co.uk).
Endura kontynuuje współpracę z rodzeństwem Atherton w silnym partnerstwie, w którym Dan, Gee i Rachel jeżdżą w flagowej odzieży i ochraniaczach MT500 firmy Endura.
Endura wyposaża ridera MTB Joe Barnesa i zespół Hazzard Racing w odzież MTB, kaski i sprzęt ochronny. Będą mieszać w wyścigach EWS Enduro i DH z filmowaniem przygód w ten szczególny sposób, jaki tylko ludzie z Hazzard potrafią.
Najgorętszy brytyjski talent BMX, Kriss Kyle, używa kasków Endura i ochraniaczy podczas swojej jazdy. Dodatkowo w nowej serii projektów MTB, w których przenosi BMX na górę, młody Szkot jest ubrany w specjalnie zaprojektowaną odzież Endura.
Szkocki talent MTB Mikayla Parton, poszukiwacz przygód na rowerze górskim Harald Philipp, zawodnik trialowy Marco Hösel i włoskie rodzeństwo enduro, bracia Lupato są również wyjątkowymi ambasadorami Endury.
Endura sponsoruje także Jamesa Hayden – to inspirujący rowerzysta przygodowy i dwukrotny zwycięzca wyścigu transkontynentalnego. Po próbie rabunku, która kosztowała Jamesa szansę na zwycięstwo w jego pierwszym wyścigu Silk Road Mountain w 2019 roku, spodziewaj się, że w tym roku będzie na czele stawki.
Marcel Kittel, czołowy sprinter swojego pokolenia i wielokrotny zwycięzca etapu Grand Tour, dołączył do klanu Endura. Z niecierpliwością oczekuje nie tylko pomocy przy opracowywaniu nowych i istniejących produktów, ale także wspierania rozwoju kolarstwa poza wyścigami, ponieważ może teraz wybrać dowolną dyscyplinę, co wyraźnie odzwierciedla jego zróżnicowana kolekcja rowerów szosowych, szutrowych i górskich.
Na szosie i torze szkocka legenda i naczelny zawodnik Graeme Obree (dwukrotny rekordzista świata), paraolimpijska mistrzyni świata Denise Schindler, czołowy brytyjski kolarz startujący na czas, potrójny mistrz kraju Matt Bottrill oraz inspirujący rekordzista LeJogLe James Macdonald jeżdżą w Endurze.
Endura zapewnia również najszybsze kombinezony triathlonowe z technologią SSTTM (tak szybkie, że zostały zakazane przez UCI) i wyjątkowy sprzęt treningowy dla profesjonalnych triatlonistów długodystansowych: Tim Don (rekordzista świata Ironman, wielokrotny mistrz Ironman 70.3 + Ironman), Lucy Charles (Ironman World Champion, wielokrotny mistrz Ironman i Ironman 70.3), Nils Frommhold (dwukrotny zwycięzca Ironman i Challenge Roth), Kimberley Morrison, Susie Cheetham, Daniela Bleymehl.
COMMENTS