Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!
REKLAMA
Niby wszyscy wiemy, że technologie w Shimano co pewien czas „schodzą” o jedną grupę niżej, ale nadal 12 rzędowe Deore, to spore zaskoczenie. Do tego, w nowej odsłonie zobaczymy też Deore 1×10, 1×11, 2×10 i 2×11.
Dzięki nowej grupie Shimano Deore, sprawdzony 12-rzędowy napęd i doskonałe hamulce stają się teraz dostępne dla wszystkich, także w wersji 10- i 11-rzędowej. Dziś, tj. 7 maja, Shimano wypuszcza swoją najnowszą 12-rzędową grupę osprzętu MTB, czyli serię SHIMANO DEORE M6100 wraz z nowymi wersjami napędu: 11-rzędową SHIMANO DEORE M5100 i 10-rzędową SHIMANO DEORE M4100, dzięki którym technologie premium stają się dostępne w atrakcyjnej cenie.
Wersja M6100 dzieli rodowód z topowymi grupami osprzętu XTR, DEORE XT oraz SLX i jest z nimi w pełni kompatybilna; pozwala to dobrać optymalny zestaw komponentów, pasujący do stylu jazdy i potrzeb rowerzysty. Wersje 11- i 10-rzędowa powstały w oparciu o rozwiązania SHIMANO DEORE zaprojektowane dla rowerów górskich; zastosowano w nich takie technologie jak HYPERGLIDE, 2-WAY RELEASE, przerzutki SHADOW RD+ oraz system mocowania I-SPEC EV, aby jeszcze bardziej zwiększyć wszechstronność tej grupy, cechującej się korzystnym stosunkiem ceny do jakości.
Grupa SHIMANO DEORE M6100 (12-rzędowa)
Sprawdzone 12-rzędowe technologie Shimano są stosowane w każdym komponencie z grupy SHIMANO DEORE.
Mechanizm korbowy 1×12: Mechanizm korbowy SHIMANO DEORE (FC-M6100) przeznaczony do 12-rzędowego napędu wyróżnia się eleganckim designem w metalicznym kolorze; jest dostępny w wersji jednotarczowej (1×12), co upraszcza budowę układu napędowego. Zastosowano w nim tę samą technologię DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+ co w mechanizmach korbowych z grup XTR, SHIMANO DEORE XT i SLX. Technologia ta, dzięki zębom o wąskim/szerokim profilu, pozwala uzyskać lepsze trzymanie łańcucha oraz płynniejszą i cichszą pracę napędu. Aby zapewnić solidne i bezpieczne zamocowanie tarczy, korbę wyposażono w system bezpośredniego montażu, dzięki czemu wymiana tarczy jest szybka i prosta.
Dostępne są wersje z ramieniem korby o długości 170mm lub 175mm i tarczami 30T lub 32T (pełna kompatybilność między mniejszymi i większymi tarczami z grup SLX, XT i XTR); dodatkowo można wybierać spośród trzech różnych szerokości korby (współczynnik Q): 172mm (dla piast z O.L.D. o wartości 142/148mm), 178mm (O.L.D. 148mm) lub 181mm (O.L.D. 157mm). Alternatywnie dostępne są też dwa pozagrupowe mechanizmy korbowe, jakością odpowiadające grupie SHIMANO DEORE: FC-MT511-1 (30T, 32T) oraz FC-MT510-1 (30T, 32T, 34T).
Kaseta i łańcuch: 12-rzędowa kaseta SHIMANO DEORE MICROSPLINE (CS-M6100) składa się z 12 wytrzymałych stalowych zębatek i jest dostępna w rozmiarze 10-51T. W połączeniu z niezrównaną jakością zmiany przełożeń zapewnianą przez technologię HYPERGLIDE+, kaseta umożliwia zmianę biegów w górę i w dół pod obciążeniem. Zmiana przełożeń jeszcze nigdy nie była tak płynna. 12-rzędowy łańcuch SHIMANO DEORE (CN-M6100) zapewnia płynną zmianę przełożeń oraz pewne trzymanie łańcucha dzięki dłuższym płytkom ogniwa wewnętrznego, które idealnie współpracują z przednimi zębatkami DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+ i kasetami HYPERGLIDE+, pozwalając na nieprzerwane pedałowanie, nawet w trakcie zmian przełożenia pod obciążeniem.
Przerzutka tylna: 12-rzędowa przerzutka tylna SHIMANO DEORE (RD-M6100-SGS) zapewnia precyzyjną i szybką zmianę przełożeń w zakresie 10-51T. 13-zębowe kółka przerzutki w połączeniu z technologią SHIMANO SHADOW RD+ redukują hałas i zapewniają lepsze trzymanie łańcucha, dzięki sztywniejszemu wózkowi przerzutki i mocniejszemu napięciu łańcucha.
Manetka: W 12-rzędowej prawej manetce SHIMANO DEORE (SL-M6100-IR) zastosowano te same rozwiązania technologiczne co w grupach XTR, DEORE XT i SLX. Mocowanie I-SPEC EV zapewnia większe możliwości w zakresie regulacji; dzięki zakresowi przesunięcia wynoszącemu 14mm oraz kątowi obrotu wynoszącemu 10 stopni można dostosować położenie manetek do swoich indywidualnych potrzeb.
Konstrukcja RAPIDFIRE PLUS i technologia 2-WAY RELEASE sprawia, że zmiana między 12 przełożeniami kasety jeszcze nigdy nie była tak szybka.
Hamulce: Hamulce SHIMANO DEORE M6100 są dostępne w wersji XC z dwutłoczkowym zaciskiem (BR-M6100) lub w wersji trail/enduro z czterotłoczkowym zaciskiem (BR-M6120). Obydwie wersje wyposażone są w nową dźwignię hamulca (BL-M6100) zapewniającą dodatkowe usztywnienie, co znacząco zwiększa moc i precyzję hamowania. Dźwignie hamulca wyposażone są w sprawdzone rozwiązanie SERVO WAVE, które przyśpiesza kontakt klocków z tarczą, zwiększa siłę hamowania i skraca jałowy ruch dźwigni.
Obydwa zaciski można stosować zarówno z żywicznymi, jak i metalicznymi klockami; najlepiej współpracują z tarczami SM-RT64 i SM-RT54. Dopełnieniem kokpitu jest opcjonalna manetka SL-MT500 do sterowania pracą regulowanego wspornika siodła. Pozwala to na szybką zmianę wysokości siodła bez zmiany ułożenia dłoni na kierownicy. Manetka SL-MT500 jest dostępna w wersji z obejmą lub z mocowaniem I-SPEC EV, zapewniającym porządek na kierownicy. Seria
Więcej o nowej grupie: https://mtb.shimano.com/pl/discover/poznaj-nowa-grupe-shimano-deore
SHIMANO DEORE M5100 (11-rzędowa) i M4100 (10-rzędowa)
Zachowanie w ofercie 10-rzędowej grupy SHIMANO DEORE oraz dodanie wersji 11-rzędowej zwiększa wszechstronność rodziny komponentów SHIMANO DEORE, pozwalając dobrać optymalny osprzęt do różnych stylów jazdy, a także preferencji i portfeli użytkowników.
Układy napędowe: W przeciwieństwie do wersji 12-rzędowej, w wersji 10- i 11-rzędowej dostępny jest zarówno dwutarczowy (2×11 lub 2×10), jak i jednotarczowy mechanizm korbowy (1×11 lub 1×10). Mimo rezygnacji z niektórych 12-rzędowych technologii, użytkownicy nadal mają do dyspozycji doskonałą jakość zmiany przełożeń, dzięki kasecie i łańcuchowi HG, lewej manetce RAPIDFIRE PLUS MONO oraz technologii 2-WAY RELEASE. Rowerzyści, którzy zdecydowali się na 11-rzędowy napęd, mogą wybrać kasetę 11-51T z jednotarczowym (1×11) mechanizmem korbowym (FC-M5100) z zębatką 30T lub 32T, bądź też z dwutarczowym (2×11) mechanizmem korbowym w wersji standardowej (FC-M5100-2) lub Boost (FC-M5100-B2), z zestawem zębatek 36T-26T i ciaśniej zestopniowaną stalową kasetą 11-42T (CS-M5100). Użytkownicy korzystający z 10-rzędowego napędu mogą sparować zębatkę 30T lub 32T jednotarczowego (1×10) mechanizmu korbowego ze stalową kasetą o szerokim zakresie 11-46T. W konfiguracji 2×10 (36-26T) można także wybrać ciaśniej zestopniowaną stalową kasetę 11-42T (CS-M4100).
Przerzutki: Tylna przerzutka dostępna jest w kilku wersjach, w zależności od rodzaju napędu. Tylna przerzutka SHIMANO SHADOW RD+ RD-M5100-SGS przeznaczona jest do napędu 1×11. Niskoprofilowa konstrukcja zmniejsza ryzyko uszkodzenia przez kamienie, natomiast stabilizator zwiększa napięcie łańcucha i zapobiega jego spadaniu. Przerzutka została zaprojektowana do współpracy z 11-rzędową kasetą z największą zębatką 51T. Tylna przerzutka RD-M5120-SGS o niskoprofilowej konstrukcji SHIMANO SHADOW RD+ ze stabilizatorem została zaprojektowana do współpracy z największą zębatką 42T (napęd 2×11/10) lub 46T (napęd 1×10). Przystępniejsza cenowo tylna przerzutka M4120-SGS SHIMANO SHADOW RD jest dostępna w wersjach dla napędów 2×11 lub 2×10, nie jest jednak wyposażona w stabilizator łańcucha. Przednie przerzutki (FD-M5100/M4100) zapewniają płynną, cichą i niewymagającą dużej siły zmianę przełożeń z przodu oraz optymalny prześwit dla opon o szerokości do 2,3 cala (przy szerokich obręczach). Obie wersje są dostępne w trzech wersjach mocowania (D, E lub M), dopasowanych do różnych kształtów ram.
Manetki: Bez względu na to, czy wybierzesz napęd z jedno-, czy z dwutarczowym mechanizmem korbowym, 10- i 11-rzędowe dźwignie przerzutek SHIMANO DEORE (SL-M5100-IL/IR) są dostępne z mocowaniem I-SPEC EV, zapewniającym łatwiejsze połączenie z hamulcami i regulowanym wspornikiem siodła, co pozwala na zoptymalizowanie układu kokpitu (dostępne także z mocowaniem na obejmę). Lewa manetka RAPIDFIRE PLUS MONO pozwala rowerzyście sterować przednią przerzutką za pomocą jednej dźwigni, zapewniając lekką i szybką zmianę biegu, zarówno w górę, jak i w dół. Prawa manetka wyposażona jest w czytelny wskaźnik aktualnego przełożenia. Manetka RAPIDFIRE PLUS umożliwia redukcję o trzy biegi naraz, natomiast funkcja 2-WAY RELEASE pozwala rowerzyście szybko zmienić bieg na wyższy.
Hamulce: W wersji 10- i 11-rzędowej dostępna jest jedna dźwignia hamulca i dwa rodzaje zacisków (dwutłoczkowy i czterotłoczkowy). Dźwignia hamulca BL-M4100 jest kompatybilna z dwu- i czterotłoczkowymi zaciskami. Dodatkowy punkt styku między kierownicą a dźwignią zwiększa sztywność; w porównaniu z poprzednim modelem zakres ruchu jałowego dźwigni jest mniejszy, a reakcja hamulca szybsza. Czterotłoczkowy zacisk BR-MT420 zapewnia dużą moc hamowania, zarówno z żywicznymi, jak i metalicznymi klockami; dwutłoczkowy zacisk BR-MT410 jest lżejszy i przeznaczony wyłącznie do klocków żywicznych. Podsumowanie: Na poniższym schemacie przedstawiono dostępne komponenty z grup SHIMANO DEORE M6100, M5100 i M4100, przeznaczone dla napędów z jedno- i dwutarczowym mechanizmem korbowym.Najnowsza 12-rzędowa grupa SHIMANO DEORE wraz z nowymi komponentami SHIMANO DEORE przeznaczonymi dla napędów 11- i 10-rzędowych pojawi się na rynku w czerwcu 2020.
Cennik nowych komponentów Deore w wersji 1×12:
Korba FC-M6100-1 – 459 PLN
Kaseta CS-M6100 – 541 PLN
Klamka lewa BL-M6100 – 173 PLN
Klamka prawa BL-M6100 – 173 PLN
Zacisk Hamulca BL-M6100 – 167 PLN
Zestaw Hamulca z lewą klamką – 386 PLN
Zestaw Hamulca z prawą klamką – 407 PLN
Łańcuch CN-M6100 – 121 PLN
Przerzutka RD-M6100 – 274 PLN
Manetka SL-M6100 I-spec EV – 178 PLN
Manetka SL-M6100 obejma – 170 PLN
COMMENTS