Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
Ankieta rowerowa, którą robimy nieprzerwanie od 2014 roku czyli sześciu lat to jedyne tego rodzaju badanie społeczności rowerowej oraz trendów na rynku – zarówno sprzętu, jak i zawodów. Co roku rozszerzana o coraz to nowe obszary zatacza też automatycznie coraz szersze kręgi. Jesienią 2019 roku ankieta została wypełniona dokładnie 4 422 razy.
Zapraszam do omówienia wyników części związanej z mediami – prasą, blogami, a także kilka faktów demograficznych:
- niezmiennie najpopularniejszym odmianami kolarstwa są szosa oraz kolarstwo górskie. Z roku na rok powoli rośnie zainteresowanie cyclocrossem, co pewnie w dużej mierze wynika z coraz lepszej dostępności transmisji z zawodów oraz popularności samych zawodników – Mathieu van der Poel, Wout van Aert, Ceylin del Carmen Alvarado, Jolanda Neff, Pauline Ferrand Prevot;
- głównym źródłem wiedzy o kolarstwie, wskazywanym prawie przez wszystkich ankietowanych jest przede wszystkim internet, gdzie mamy nie tylko portale oraz kolarskie blogi, ale także bezpośredni kontakt z drużynami, zawodnikami czy organizatorami. Ważność internetu na przestrzeni sześciu lat, kiedy prowadzona jest ankieta, wzrosła z 22% do 35%, pewnie wkrótce wartość z 2014 się podwoi;
- konsekwentnie, rok po roku, spada zainteresowanie prasą. Przy pierwszej ankiecie prasa była źródłem informacji dla blisko 40% ankietowanych. W tej chwili wartość ta spadła prawie o połowę, do 20%;
- największym, choć malejącym, czytelnictwem może niezmiennie pochwalić się bikeBoard, którego czytanie deklaruje 19% ankietowanych. Na drugim miejscu Magazyn Szosa z 16%, a na trzecim Magazyn Bike z 14%.
- z roku na rok rośnie odsetek osób, które deklarują, że nie czytają prasy kolarskiej w ogóle. Za 2019 to aż 61% ankietowanych. Spada nie tylko odsetek osób korzystających z prenumeraty, ale także tych, którzy kupują od czasu do czasu;
- w internetowych portalach sytuacja wygląda dość stabilnie. Wiodącym portalem o kolarstwie górskim jest (a jak!) portal kolarski #mtbxcpl, którego regularne oraz okazyjne czytanie wskazała ponad 1/3 ankietowanych. Z niewiele gorszym wynikiem naszosie.pl (29%). Na mocnym trzecim miejscu forumrowerowe.org (21% i 24%);
- zaraz za podium mamy bikeWorld.pl i bikeboard.pl oraz drugie forum kolarskie – szosa.org;
- 2019 przyniósł dwie nowości w „portalach” – głównie, choć nie tylko, szosowy serwis kolarsko.pl, który wskazało 5% ankietowanych oraz skupiony na kolarstwie górskim odłam naszosie.pl – namtb.pl, który wskazany został przez 6-7% ankietowanych;
- z roku na rok rośnie liczba kolarskich lub około kolarskich, a nawet bardziej rowerowych blogów. Wg ankiety za 2019 mamy pięciu liczących się graczy:
- roweroweporady.pl prowadzone przez Łukasza Przechodzenia – 27%
- przemekzawada.com prowadzone przez Przemka Zawadę – 26%
- Hop Cycling prowadzony przez Maćka Hop’a – 19%
- 1enduro.pl prowadzony przez Michała Lalika – 17%
- mamba on bike prowadzony przez Dorotę Juranek – 13%
- co warte podkreślenia, zarówno w przypadku mediów internetowych, jak i w przypadku blogów odsetek osób deklarujących „nie czytam” oscyluje w widełkach 22-27%, kiedy „nie czytanie prasy” deklaruje aż 61% ankietowanych;
- przetwarzając to w drugą stronę – portale czyta 77% ankietowanych, blogi 72%, a prasę tylko 39%;
- jedno, ogólne i bardzo otwarte pytanie odnośnie youtube pokazuje, że póki co stała jest wartość osób, które nie oglądają nic na albo przynajmniej tak deklarują. W 2018 roku było to 54%, a w 2019 55% ankietowanych. Jednocześnie najpopularniejszymi kanałami są Szajbajk, Roweroweporady.pl oraz anglojęzyczne GCN i GMBN;
- demograficznie wiele się nie zmienia. Ankietę wypełnia, a tym samym kolarsko aktywnych jest ponad 90% mężczyzn i niespełna 10% kobiet. Najliczniejszymi grupami wiekowymi są z kolei osoby urodzone w latach ’80, ’70 i ’90.
COMMENTS