Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
2018 to kolejny rekord jeśli chodzi o ilość wypełnionych ankiet. “Pękło” 3200. W sumie więcej nie trzeba, by to badanie było miarodajne. Tylko ankieta wymaga cały czas pewnych korekt i zmian, żeby nie nudziła się z roku na rok i żeby też obraz, który generują jej wyniki był coraz pełniejszy.
Wszystko zaczęło się od “ankiety kolarskiej” która miała być podsumowaniem sezonu przez czytelników #mtbxcpl. Dziś jest po prostu ankietą rowerową, którą wypełnia w zasadzie każdy zaangażowany rowerzysta. Do tego grona oczywiście zaliczają się kolarze, górscy rzecz jasna także :)
Najważniejsze dane z poniższego zestawienia dotyczącego sprzętu:
- najważniejszymi kryteriami przy zakupie roweru pozostają cena i konfiguracja, czyli w pewnym sensie zakup „value for money„. Trzecim najważniejszym kryterium spośród dziesięciu zaproponowanych jest marka, za którą stoją takie rzeczy jak wizerunek, gwarancja czy obsługa posprzedażowa;
- wybierając sam rower największą uwagę przykładacie do geometrii ramy, co w sumie jest zrozumiałe i nie podlega żadnej dyskusji. Pozostałe parametry są ważne, ale drugorzędne;
- przechodząc do najpopularniejszych marek rowerowych, z roku na rok mamy coraz więcej podkategorii. W rowerach górskich trzeci rok z rzędu najpopularniejsza jest marka KROSS, ale tuż za nią jest Trek. Różnica do trzeciego Scotta jest na tyle duża, że nie mam mowy o ataku na pozycję lidera. Zainteresowanie kolarstwem szosowym rośnie, więc i tych rowerów jest coraz więcej, ale wciąż poniżej 50% ankietowanych. Prym wiedzie Trek, przed Giant’em i Specialized. W przełajach, które były, są i będą bardzo niszowe karty niezmiennie rozdaje Accent. Lekko przybyło Trek’owi, Ridley’owi i Meridzie.
- wracając do rowerów górskich, postępuje dominacja koła 29″, które ma już prawie 60% ankietowanych. Napęd to w większości Shimano, a najpopularniejsza konfiguracja to 1×11 i 2×10. Widać też bardzo duży przyrost opcji 1×12;
- w temacie górali przybywa cały czas zwolenników kół uszczelnianych mlekiem, a najpopularniejszą marką mleka jest Trezado, które zgodnie z deklaracją z ankiety może cieszyć się w zasadzie 1/5 rynku w Polsce;
- w rowerach szosowy także dominuje Shimano, ale tu z kolei napęd 2×10 powoli wypiera opcja 2×11;
- najpopularniejszymi rowerami są szosa, hardtail 29″, jednak to 2018 i pewnie 2019 będą należeć do graveli, których w porównaniu do 2017 przybyło najwięcej;
- i to właśnie gravel jest tym rowerem, na zakup którego przybyło najwięcej chętnych – blisko 15%. Bardziej pożądanymi są tylko góral na pełnym zawieszeniu oraz szosa.
COMMENTS