Z rowerem na wakacje – Bogdan Czarnota doradza wybór bagażnika na rower.

HomeINFORMACJE PRASOWESprzęt

Z rowerem na wakacje – Bogdan Czarnota doradza wybór bagażnika na rower.

Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.


Wspieraj Autora na Patronite

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Rowerowe wycieczki podczas wakacyjnego wypadu doskonale umilają czas i pozwalają złapać dużo świeżego powietrza. Ale jak spakować ze sobą rower na wakacje? Bagażnik na dach, hak, klapa do małego i dużego samochodu – co wybrać?

Najłatwiej będzie włożyć rowery do bagażnika samochodu. Pamiętajmy jednak, aby dokładnie je przymocować. Przydadzą się także specjalne pokrowce, aby nie ubrudzić wnętrza naszego pojazdu. Plusem takiego rozwiązania będzie brak dodatkowych kosztów i wygoda. Niestety taki pakunek zabiera znaczną cześć miejsca, a nie raz wiąże się ze złożeniem siedzeń. Chyba, że posiadamy duże auto jak Volkswagen Crafter, który bez problemu pomieści jednoślady.

Rower na dach

A co zrobić w przypadku, gdy nie mamy wystarczająco dużego auta? Najpopularniejszym rozwiązaniem jest montowanie na odpowiednio dobranym bagażniku dachowym. Modele stelaża nie są uniwersalne. Zależą od marki auta, modelu, roku produkcji oraz typu nadwozia, ale przede wszystkim od rodzaju dachu. Można wyróżnić następujące typy dachów: z relingami, z fixpointami oraz płaski. Przy wyborze należy uwzględnić wszystkie czynniki.

Po doborze stelaża należy wybrać bagażnik. Kryteriów jest wiele i to zależnych głównie od potrzeb: ilości rowerów, a co za tym idzie ich wagi i sposobu montowania. Na dachu pomieścimy maksymalnie cztery rowery. Natomiast taka ilość może przekraczać dozwoloną wagę. Nie wolno przekraczać nośności dachu, która jest wskazana na instrukcji. Ciężar to nie tylko rowery, ale i cały system nośny i uchwyty.

Kolejnym uwarunkowaniem wyboru jest montaż roweru: za ramę czy za przedni widelec? Przy pierwszym rozwiązaniu nie musimy zdejmować przedniego koła, zaś przy drugim typie demontaż jest nieunikniony. Dzięki temu bagaż jest lżejszy i stabilniejszy.

Bagażnik na dach z punktu widzenia ekonomicznego jest najtańszy. Ceny rozpoczynają się od 100 zł, ale mogą sięgnąć nawet 700 zł. Problematyczny w danym rozwiązaniu jest montaż – osoby niskie i starsze będą niewątpliwie potrzebowały pomocy. Bagażnik nie jest polecany, gdy w planach jest wjazd do parkingu podziemnego, ponieważ jego wysokość to zazwyczaj 2 metry. Przy dodatkowym bagażu na dachu należy pamiętać o płynnej i mniej dynamicznej jeździe, mając na uwadze fakt, że nasze auto jest wyższe niż zwykle. Nie ma przepisu określającego prędkość poruszania się z tego typu bagażem, ale warto z rozsądkiem podejść do podróży. Samochód z zamocowanym na dachu rowerem jest narażony na dodatkowe przeciążenia i wrażliwość na boczne podmuchy wiatru. Za kierownicą trzeba być przygotowanym na charakterystyczny hałas, dlatego polecane jest zdejmowanie bagażnika
i belek, gdy z nich nie korzystamy.

Plusy
– mały koszt
– pakowność na 4 rowery
Minusy
– trudny montaż rowerów
– zwiększona wysokość auta
– utrudnienia podczas jazdy: dodatkowe przeciążenia i wrażliwość na boczny wiatr

Z rowerem na tył

Następnym rozwiązaniem jest bagażnik na klapę samochodu. Dobór odpowiedniego bagażnika może sprawić więcej kłopotów niż w przypadku bagażnika na dach. Tak samo, jak w przypadku bagażnika na dach, należy przemyśleć ilość i rodzaje rowerów. Przeciętnie bagażniki przewożą 2-3 rowery. Bagażnik na klapę jest szczególnie polecany dla osób, które korzystają z nich okazjonalnie, na krótkich trasach, ponieważ po montażu zablokowany jest bagażnik, do którego w czasie dłuższych wypraw częściej się sięga. Montaż bagażnika polega na przyczepieniu go do krawędzi klapy przy użyciu dodatkowych pasów. Główną zaletą bagażnika jest to, że nie trzeba dokupować żadnych dodatkowych części jak w przypadku innych modeli. Bagażniki są jednym z droższych propozycji (od 200 do 2000 zł), ale załadunek jest o wiele prostszy niż w poprzednim typie. Rowery powinny być tak ułożone, aby nie zasłaniały świateł i tablicy rejestracyjnej. Podczas jazdy należy pamiętać o tym, że poza linię auta wystają rowery, co wpływa na manewr wyprzedzania.

Plusy
– wygodny montaż
– bagażnik montujemy bezpośrednio do auta, nie potrzebujemy dodatkowych elementów
– pakowność na 2/3 rowery
Minusy
– wysoka cena
– zwiększona szerokość auta
– dodatkowe utrudnienie podczas manewru wyprzedzania

Rower na haku

Korzystanie z bagażników rowerowych montowanych na haku holowniczym, dozwolone jest dopiero od 2016 roku. Bagażnik na hak musi posiadać trzecią, oświetlona tablicę rejestracyjną, kierunkowskazy, światła awaryjne, pozycyjne, hamowania, przeciwmgielne i cofania.
Taki bagażnik pomieści bez problemu 2 rowery, które nie blokują bagażnika samochodu. Konstrukcja jest tak zbudowana, że odchylimy zamontowane jednoślady pod takim kątem, aby bez trudu dostać się do rzeczy. Bagażnik jest na tyle mały, że po złożeniu można go przewozić nawet we wnęce koła zapasowego. Ceny są bardzo zróżnicowane od 300 do 3000 zł.

Plusy
– wygodny montaż
– dostęp do bagażnika
– zajmuje mało miejsca po złożeniu
– pakowność na 2/3 rowery
Minusy
– wysoka cena
– auto musi mieć zamontowany hak
– należy wyrobić 3 tablicę

Bogdan Czarnota z Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team: „Przetestowałem już wiele rozwiązań montażu rowerów na samochód. Zdecydowanie jestem zwolennikiem bagażnika montowanego na tył samochodu, czyli na klapę lub na hak. Mamy tam ułatwiony montaż roweru i sam rower jest lepiej zabezpieczony. Bagażniki na dachu są dosyć kłopotliwe, ponieważ musimy podnosić nieraz bardzo ciężkie rowery na wysokość min 1,5 m i samemu dość trudno się to robi. Umieszczenie roweru na bagażnik z tyłu jest znacznie łatwiejsze. Jazdę z rowerem na dachu utrudniają opory powietrza, a towarzyszący hałas może być uciążliwy. Zaś bagażnik z tyłu jest praktycznie nie odczuwalny.”


Hej! #mtbxcpl jest na Google News - kliknij tu i bądź na bieżąco z tym, co słychać w kolarstwie!


REKLAMA

COMMENTS

DISQUS: 0