Hej! Na #mtbxcpl piszę o kolarstwie dzięki TOBIE!
Wspieraj mnie, żebym mógł dalej być blisko kolarstwa, robić relacje z zawodów, pisać i zarażać pasją.
Jeśli mówimy o rowerach górskich ze wspomaganiem i to tych topowych, to nie ma dziś złych konstrukcji, a często tym decydującym elementem jest wspomagający nas na podjazdach silnik oraz bateria, a konkretnie jej pojemność. Nowy Specialized Turbo Levo 4 z silnikiem S-Works 3.1 przesuwa tę granicę jeszcze dalej oferując aż 111 Nm oraz trzy warianty baterii od 600 do aż do 1120 Wh. Odnosząc się do tytułu, wiele aut posiada moment obrotowy w okolicach 100-110 Nm, więc najnowszy Turbo Levo 4 jest zdecydowanie mocniejszy. Ale nie o moc tu chodzi, a jej właściwą dystrybucję. I o tym jest ta historia.
S-Works 3.1
Myśląc o rowerach górskich ze wspomaganiem w zasadzie jasnym jest, że mowa jest tylko i wyłącznie o silniku zamontowanym centralnie. Wynalazki ze wspomaganiem w piaście zostawmy commuterom… Nowy silnik S-Works 3.1 oferuje możliwie płynne, ale jednocześnie dwukrotnie większe wspomaganie, które mimo potężnej mocy pozwala na płynne pokonywanie podjazdów – tych stromych, tych z luźnym podłożem, jak i śliskim. Wszystko dzięki technologii Direct Current Injection. Patrząc na poniższy wykres widać analogię do technologii Bosch Performance SX, gdzie także mamy wspomaganie płynnie dopasowane do kadencji, z tą różnicą, że w przypadku Bosch SX rekomendowana kadencja to minimum 80 obrotów na minutę.

SuperNatural
Według prezentowanych przez Specialized danych nowy silnik S-Works 3.1 jak żaden inny na rynku potrafi doskonale stopniować dodawaną moc, co pozwala na podjeżdżanie niepodjeżdżalnych podjazdów. Na testowanym odcinku z pomocą S-Works 3.1 udało się podjechac 94% dystansu, gdzie konkurencyjne rozwiązania osiągały maksymalnie 82%.
Jestem bardzo ciekaw jak to wygląda w praktyce. Może uda mi się pozyskać rowery na najpopularniejszych silnikach (Bosch SX, Shimano EP8, S-Works 3.1 i TQ), żeby dokonać sprawdzianu w terenie.
Przeprojektowana rama Turbo Levo 4
Z jednej strony 40 lat doświadczenia w tworzeniu rowerów ścieżkowych (Stumpjumper!), z drugiej strony koniec z typowym schowkiem na kabanosy. Teraz Swat Cottage to przestrzeń powyżej baterii, a całość zamykana jedną „klapką”. Możesz wrzucić baterię 840 Wh i mieć mały schowek, a możesz – bo po co więcej na krótki trening – wrzucić 600 Wh i zyskać miejsce np. na skompresowaną deszczówkę?
Co do samej ramy i zawieszenia, to widać tu bardziej poprawioną wersję Turbo Levo 2 niż Turbo Levo 3.


Nowoczesna, regulowana geometria
Geometrii w rowerach górskich Specialized reklamować nie trzeba. To jedne z najlepiej zaprojektowanych rowerów, zarówno jeśli chodzi o podjeżdżanie, jak i zjeżdżanie. W Turbo Levo 4 zyskujemy dodatkowe opcje modyfikacji gemetrii w obszarach chainstay, bottom bracket, jak i kąta główki. Każdemu wedle potrzeb i umiejętności.

Liczy się tylko moment obrotowy i zasięg
Na powyższym zdjęciu oprócz extendera rzuca się w oczy damper Fox Float x GENIE, czyli patent Specialized, którego charakterystyka pracy przy 4. generacji Turbo Levo został jeszcze bardziej poprawiona. No i extender o pojemności 280 Wh, co w połączeniu ze standardową baterią 840 Wh przekłada się na ponad 1100 Wh i – jak zapewnia producent – ponad 5.5 godziny samego podjeżdżania. Na bank wystarczy na cały dzień upalania ścieżek.

Super Charger
Jak to w Specu, wszystko jest Super, także ładowarka. Ale tu absolutnie na poważnie. To chyba pierwszy producent oferujący naprawdę szybkie ładowanie. Z nową ładowarką bateria ma być pełna w 80% poniżej godziny!
MasterMind czy Apple Watch?
Dobrze zaprojektowana rama to jedno, efektywny silnik drugie, bateria trzecie, ale wszystko to spina nowoczesne oprogramowanie i centrum sterowania, którym w Specialized Turbo Levo 4 jest MasterMind. Sam wyświetlacz trochę kojarzy się ze stylistyka Apple Watch. Do tego oczywiście aplikacja do jeszcze bardziej precyzyjnego tuningu za pomocą Micro Tune i Dynamic Micro Tune.

Jest drogo i … ciężko
Oferta obejmuje cztery rowery:
Model: Cena: Waga: Specialized Turbo Levo S-Works CARBON G4 65999 23.7 kg Specialized Turbo Levo PRO CARBON G4 54999 23.9 kg Specialized Turbo Levo EXPERT CARBON G4 45499 24.4 kg Specialized Turbo Levo COMP CARBON G4 36490 24.4 kg
Wspomniana wyżej ładowarka SuperCharge to wydatek rzędu 2299 PLN, bateria 840 Wh – 5899 PLN, a extender – 3199 PLN.
Więcej na stronie internetowej: https://www.specialized.com/pl/pl/shop/rowery/rowery-elektryczne/elektryczne-rowery-gorskie/turbo-levo
COMMENTS