Shimano GRX – pierwsza grupa do graveli i rowerów wyprawowych

Shimano GRX – pierwsza grupa do graveli i rowerów wyprawowych

Nowa Merida Silex: każda droga jest Twoja
Polskie wyścigi gravelowe – czy to możliwe?
SHIMANO STEPS sterowany klamkomanetkami w gravelach i szosówkach
Życie poza asfaltem. Rowery Gravel.
AUTHORska oferta 2016

Po długotrwałych badaniach, testach i wielu ulepszeniach, w połączeniu z informacjami zwrotnymi od kolarzy z całego świata jeżdżących po ścieżkach i szlakach, na różnych poziomach zaawansowania – Shimano wprowadziło nową serię komponentów pod nazwą GRX.

Pierwsza na świecie dedykowana seria dla graveli i rowerów wyprawowych. Zbudowana z myślą o szybkiej i pewnej jeździe po szutrowych szlakach.

Grupa GRX dostępna jest w wielu wariantach, takich jak jedno- i dwu-blatowa korba, mechaniczna lub elektryczna zmiana biegów, 11 lub 10-cio rzędowa kaseta, integracja ze sztyca regulowaną, szersze lub węższe ustawienie przełożeń dedykowane do gravela lub roweru wyprawowego.

GRX oferuje komponenty z serii RX800, RX600 lub RX400 z napędami 1×11, 2×11 i 2×10, a także z mechaniczną lub elektroniczną zmianą przełożeń DI2. Dzięki temu kolarze mogą cieszyć się skuteczną pracą napędu w każdych warunkach, ciesząc się z odkrywania nowych ścieżek i krajobrazów.

Przy tym projekcie zespół inżynierów i projektantów Shimano musiał wyjść znacznie poza utarte schematy i stworzyć grupę, która odpowie na obecne i przyszłe potrzeby kolarzy. Czy chodzi o jazdę na gravelu, nowoczesną jazdę na szosie, bikepacking, czy przełaje – Shimano GRX umożliwia dopasowanie przełożeń do graveli, niestandardowe ustawienia dla poprawy ergonomii, integracji z regulowaną sztycą, aż po dedykowane dla graveli obręcze GRX o szerszych profilach obręczy.

Komponenty

Zagłębiając się w szczegóły specyfikacji zauważymy, że GRX posiada, aż 3 zestawienia zębatek w korbie – 1×11, 2×11 oraz 2×10. Do tego przednia i tylna przerzutka, zaciski z klamkami hamulcowymi do górnego chwytu oraz prawa i lewa klamkomanetka hydrauliczna STI z elektroniczną lub mechaniczną zmianą przełożeń.

Wszystkie te elementy zostały wyposażone w technologie znane z wiodących grup Shimano. Zarówno tych szosowych jak i MTB. To wszystko, aby zapewnić wyjątkową precyzję i pewność działania z jakiej słynie marka Shimano. Rezultaty przeszły najśmielsze oczekiwania. GRX chodzi płynnie i chicho. Stworzono układ w 100% dopasowany do szybkiej jazdy w umiarkowanie trudnym terenie oraz pozycji jaką przyjmuje kolarz.

Aby zapewnić optymalne działanie Shimano zaleca do Grupy GRX stosowanie kaset i łańcuchów z grup MTB (Deore XT, SLX lub Deore) oraz szosowych (Ultegra, 105, Tiagra), które już znajdują się w ofercie Shimano. Oprócz flagowej grupy GRX 800 dostępne są także niższe i bardziej przystępne cenowo komponenty jak na przykład korba i zestaw manetek z serii 600, które można z powodzeniem mieszać z częściami z serii 800 i 10-biegowymi mechanizmami korbowymi, przerzutkami i klamkomanetkami. Oznacza to, że w zależności od naszych potrzeb możemy stworzyć lekki i wyścigowy rower w wersji premium lub wyprawowy gravel o dużej wytrzymałości, na bardziej ekonomicznym poziomie.

Mechanizm korbowy GRX:
Mechanizm korbowy GRX przeznaczony jest do pokonywania różnego rodzaju terenu i różnych stylów jazdy. Wszystkie z linią łańcucha +2,5mm dla zapewnienia większego prześwitu opony i ramy. Korba GRX z jednym blatem oferuje prostą zmianę przełożeń jedynie za pomocą tylnej przerzutki (obejmuje kasety RX800 / 600 40T lub kasetę RX800 42T). Korba wyposażona jest w zęby Shimano Dynamic Chain Engagment, aby umożliwić trwałą i stabilną pracę łańcucha, nawet na najbardziej wyboistej nawierzchni.

Tymczasem dwu-blatowy mechanizm korbowy RX810 wykorzystuje różnicę 17 zębów, która przy 48-31T jest najszerszych przełożeń dostępnym w ofercie Shimano. Wraz z kasetą RX600-11 / 10 46-30T, dwu-blatowa korba daje wystarczająco dużo przełożeń, aby móc pokonać najbardziej strome podjazdy oraz dokręcić na stromych zjazdach.

Waga korby FRX: 1×11: FC-RX810-1: 655g (na zdjęciu), FC-RX600-1: 753g. 2×11: FC-RX810-2: 722g (na zdjęciu), FC-RX600-11: 816g, FC-RX600-10: 819g

Przerzutka przednia GRX (FD):
Zarówno przerzutka mechaniczna RX800 jak i przerzutka przednia Di2 są tak skonstruowane, aby pomieścić zębatki w zestawieniu 48-31T. Podczas gdy 10-cio rzędowa FD-RX400 pomieści różnicę 16T występującą w 10-rzędowych mechanizmach korbowych RX600 46-30T. Wszystkie przednie przerzutki gwarantują legendarne osiągi w zakresie szybkiej zmiany przełożeń, z których słynie Shimano.

Shimano Di2 FD można perfekcyjnie wyregulować za pomocą prostej regulacji elementów sterujących Shimano. W grupie mechanicznej docenimy natomiast wrażenie lekkości zmiany przełożeń, dzięki ergonomicznemu prowadzeniu linki, większej liczbie opcji prowadzenia kabli oraz zintegrowanej śrubie naprężającej dla precyzyjnej i łatwej korekty ustawienia. Waga przerzutki przedniej: FD-RX815-F: 131g (na zdjęciu), FD-RX810-F: 94g (na zdjęciu), FD-RX400: 95g

Przerzutka tylna GRX (RD):
Zaadaptowano technologie i wprowadzono do tylnej przerzutki elektronicznej GRX Di2 RDs (RD-RX815/RX817) oraz mechanicznej RDs (RD-RX810/RX812/RX600), które zostały zaprojektowane z myślą o cichym, płynnym i niezawodnym przerzucaniu biegów w trudnym terenie. System stabilizacji łańcucha znany jako Shadow RD+ minimalizuje ruch wózka przerzutki i zapewnia szybką zmianę przełożeń.

GRX umożliwia wybór spośród 4 czterech typów przerzutek w zależności od wybranej kasety. Kolarze korzystający z kasety Ultegra, 105 lub Tiagra ze stopniowaniem 11-30 / 34T powinni wybrać krótki wózek Di2 RD-RX815 lub mechanicznej RD-RX810. Natomiast wybierając kasety MTB: Deore XT, SLX lub Deore 11-40 / 42T będą musieli wybrać dłuższy wózek: Di2 RD-RX817 lub mechaniczny RD-RX812 RD. Wszystkie modele mają współczynnik naprężenia podobny do przerzutek szosowych. Waga tylnej przerzutki: Di2: RD-RX815/RD-RX817 (na zdjęciu): 288/322g. Mechaniczna: RD-RX810/RD-RX812 (na zdjęciu): 251/264g

Klamkomanetki STI GRX:
Zmiana przełożeń odbywa się za pomocą dedykowanych, ergonomicznych dźwigni (Di2: ST-RX815 lub mechanicznej: ST-RX810/RX600/RX400, ST-RX810-LA) z 18mm wyższym punktem mocowania, zakrzywionym profilem dźwigni hamulca i wykończenie antypoślizgowe, które jest niezbędne podczas jazdy w trudnym terenie.

Aby zintegrować regulowaną sztycę z klamokanetkami Shimano stworzyło lewą hydrauliczną dźwignię hamulca tarczowego GRX ST-RX810-LA, która obsługuje napęd 1×11 można kontrolować wysokość sztycy. Dzięki temu kokpit roweru pozostanie schludny, a kable schowane. Zintegrowany system ma 9mm dźwignię do obsługi sztycy. Shimano GRX występuje również w wersji z lewą klamką hydrauliczną z serii RX800 i RX600 1×11 bez dźwigni kontrolującej wysokość sztycy oraz bez dźwigni obsługującej przednią przerzutkę. Jest dostępna również dźwignia Di2 1×11 (ST-RX15), która została wyposażona w trzy przyciski (dwa boczne i jeden górny), który służy do obsługi funkcji pomocniczych takich jak światła lub komputer rowerowy innych producentów.

Waga klamokomanetek GRX STI: ST-RX815-L/R Di2: 565g, ST-RX810-LA lewa z dźwignią regulacji wysokości sztycy: TBDg, ST-RX600-L/R: 611g, ST-RX400-L/R (10-rzędowa): 613g

Układ hamulcowy GRX:
Ważnym elementem podczas jazdy na gravelu są skuteczne hamulce, aby móc kontrolować prędkość na stromych zjazdach. Dlatego właśnie układ hamulcowy w najwyższej grupie RX800 (ST-RX815) został wyposażony w technologię Servo Wave pochodzącą z hamulców tarczowych stosowanych w kolarstwie MTB. Zapewnia ona silniejszą moc hamowania dzięki lepszej modulacji, co umożliwia szybszą i bardziej agresywną jazdę. Jeśli wolisz wersję bez Servo Wave RX810 lub dźwignię z serii RX600 i RX400 nadal możesz liczyć na doskonały poziom siły hamowania porównywalny do Ultegry, 105 lub Tiagry.

Dodatkowo istnieje możliwość hamowania wbudowaną dźwignią hamulca pomocniczego (BL-RX812-L/R). które łączą się z głównymi przewodami hamulcowymi. Klamki mocuje się na kierownicy obok wspornika, oferując możliwość hamowania w górnym chwycie. Waga dźwigni hamulca hydraulicznego GRX: BL-RX812L/R: TBDg.

Zacisk GRX (BR-RX810/400) nawiązuje wyglądem do płaskich zacisków szosowych Shimano. Aby zapewnić wysoką siłę hamowania wykorzystane zostały takie technologie jak: jednokierunkowe odpowietrzanie, technologia ICE, odprowadzające ciepło żebrowane klocki hamulcowe i wirniki zapewniające skuteczne chłodzenie. To wszystko zapewnia długotrwałe działanie na najwyższym poziomie. Waga zacisków GRX: BR-RX810: TBDg, BR-RX400: 143g

Zestaw kół gravelowych:
Aby zapewnić w 100% najlepsze komponenty do gravela Shimano postanowiło zaprojektować koła przeznaczone do jazdy po szutrze. Dwa zestawy kół E-THRU (WH-RX570-TL-F12/R12). Do tego zestawy bezdętkowe 700c lub 650c (bez Boost) zapewniają optymalną równowagę między wagą, sztywnością i trwałością na żwirowych trasach. Szersza, wewnętrza szerokość obręczy 21,6mm (porównywalna z kołami MTB XC) i wysunięta krawędź o wysokości 22mm zapewniają najlepsze prowadzenie i niezawodność.

Koła GRX: WH-RX570 700c: 1600g/para, WH-RX570 650b: 1540g/para.

Dzięki wielu dostępnym opcjom i możliwością mieszania komponentów z różnych grup GRX przypadnie do gustu wielu rowerzystom niezależnie od poziomu zaawansowania i stylu jazdy.

COMMENTS

DISQUS: 0